onsdag, oktober 03, 2018

Vad månde bliva

Alla känner sig inte delaktiga i samhället. Särskilt inte det digitala samhället. Det som växer mer eller mindre ohejdat och gör oss mer och mer beroende av att alltid ha el och täckning. Antingen via fiber, eller mobilt.

Idag redovisades siffror. 1,1 miljoner, dvs en på tio personer, är aldrig uppkopplade på nätet i Sverige. Det är främst äldre (vad som nu menas med det; en majoritet av de som inte använder dator är över 76 år. ), som inte hoppat på tåget och köpt en mobiltelefon, platta eller dator. Av förståeliga skäl, förmodligen.

Barnvakt?
Det som jag däremot inte förstår är att årets undersökning från Internetstiftelsen angående Svenskarna och internet 2018, är att 25% av 0-åringarna använder dator. Till vadå, undrar jag. Det är alltså inte läge för skallra och pipleksaker längre.

Att småbarn blir internetkonsumenter är kanske naturligt. Jag vande mig som ung, väldigt ung, vid att det fanns telefon hemma. Jag kommer till och med ihåg telefonnumret vi hade i Kiruna i början av 50-talet (Mina första 4-5 levnadsår.). 12451 var det.

Och med det i tankarna blir det väl naturligt även för små barn att fastna i nätet. Särskilt som föräldrarna ofta går med näsan i mobilen, barnen sitter framåt i barnvagnen utan visuell kontakt med vagnsföraren. Men det spelar kanske ingen roll vilket håll barnet sitter. Föräldern "är inte där" ändå.

Vad månde bliva?

*****
Länk till Sveriges radios rapport om detta i morse.
Här hittar du Internetsstiftelsens rapport som offentliggjordes idag.

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Du ska se att det blir folk av dom också!

Bert Bodin sa...

Kanske kommer en "motrörelse" när tillräckligt många mobiltittare hamnat på sjukhus för krockskador.