tisdag, november 27, 2018

När "Ögonblick" ... (II)

.. griper in. Då blir det resultat. Som sagt.

Ibland har jag svårt att hålla tyst. Ett sådant tillfälle var i lördagens SVT-program Sverige. Missförstå mig inte nu. Jag tycker att det programmet är bra. Fredrik Önnevall är duktig och sympatisk och får ofta fram det han vill av de personer han intervjuar.

Det förekommer också en del småreportage om kultur, som mellanspel, eller i slutet av programmet.
Just ett sådant reagerade jag för. Det handlade om artisten Johan Airijoki hemmahörande i Malmberget.

 - Han sjunger en norrländsk blues.

Och där gick jag igång. Vad är en "norrländsk blues" i motsats till en svea- eller götaländsk. Jag kunde förstås inte låta bli att ställa frågan direkt till Fredrik.
 - Vad hade du sagt om han var bosatt i t.ex. Halmstad. Hade han sjungit götaländsk blues då?
I akt och mening att jag skulle få ett "ja", skulle jag ha ställt frågan:
 - Hur skiljer den sig från den norrländska?

Nu gick det inte så långt att det blev några följdfrågor. Istället kom ett svar på mitt mejl:
Hej Bert, bra poäng! Jag ska tänka på detta i fortsättningen. Med en pappa från Västerbotten så brukar jag annars vara vaksam för just denna fallgrop, men denna gången tror jag att jag föll för det språkligt vackra i kombinationen norrländsk och blues.

 

Tack för att du hörde av dig, hoppas du uppskattar programmen i övrigt!

Ha de fint!
/Fredrik
Jag tackade för svaret och berömde programmet i övrigt.

Glad att jag planterade en tanke hos honom. 

*****

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ååååååå, är denne sympatiske man till hälften västerbottning!! Hans program från Kina var något av det bästa jag sett i SVT.

Bert Bodin sa...

Han är duktig och sympatisk.

Turtlan sa...

Min favvo också! Undrar var hans mamma kommer ifrån då?

Värmland kanske ;-)

Bert Bodin sa...

Han är född i Dalby i Skåne. Kanske bodde en värmländska där. 😎