tag:blogger.com,1999:blog-12259264.post3575586460426232835..comments2024-03-28T23:36:34.212+01:00Comments on Ögonblick i norr: LekstugaBert Bodinhttp://www.blogger.com/profile/09423113230932949332noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-12259264.post-22609394667447078962014-07-11T12:07:23.364+02:002014-07-11T12:07:23.364+02:00Jepp, enligt välunderrättade källor är passagerart...Jepp, enligt välunderrättade källor är passagerartrafiken till Haparanda helt slopad och endast två (2) godståg körs till Haparanda per dag via den elektrifierade banan.<br /><br />Anledningen till att inga persontåg körs skulle vara att det krävde ett betydligt dyrare signalsystem än om bara godståg trafikerade sträckan. Fick jag höra på spåret mitt ute i skogen. Jodå, Telia har fortfarande full täckning för mobiltelefontrafiken. Men för vem blir det dyrare?<br /><br />Catharina Elmsäter Svärd visar inga större färdigheter i varken räkenskaper eller samhällsplanering.Kattvakthttp://aeroe.araneo.org.uk/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-12259264.post-27642833104519953102014-07-11T10:48:09.122+02:002014-07-11T10:48:09.122+02:00Kattvakt: Men du vet väl att Haparandabanan har ny...Kattvakt: Men du vet väl att Haparandabanan har ny sträckning och är helt elektrifierad och används för godstransporter? Någon har ju tagit sitt ansvar.Bert Bodinhttps://www.blogger.com/profile/09423113230932949332noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-12259264.post-60450773166080588152014-07-11T10:34:37.903+02:002014-07-11T10:34:37.903+02:00Knapsu: Det känns i vilket fall inte seriöst. Inte...Knapsu: Det känns i vilket fall inte seriöst. Inte på NÅGOT sätt. Bert Bodinhttps://www.blogger.com/profile/09423113230932949332noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-12259264.post-18606412228487212014-07-10T18:33:03.057+02:002014-07-10T18:33:03.057+02:00Känns inte så där helt trovärdiga politiker.
Sam...Känns inte så där helt trovärdiga politiker. <br /><br />Samhällsbildande tips:<br />Vilken funktion fyllde forna tiders banvaktsstugor när tågen gick i ur & skur? När <i>SJ-fönstren</i> fanns överallt. Idag är stugorna sålda, få finns kvar och järnvägar är nedlagda.<br /><br />Nyligen for vi iväg på en spännande upptäcktsfärd längs den gamla Haparandabanan, Morjärv-Haparanda. Luften var klar och jag kunde höra vartenda djur i naturen. Tranor som trumpetade... Plötsligt vid en plats föll pusselbitar på plats och glasklart förstod jag den för samhället viktiga betydelsen av glesbygden (inklusive en rad övriga förutsättningar för människans överlevnad).<br /><br />Att långsamt färdas längs tågspåren i Norrbotten innebär att mest se skog och återigen skog. Plus här och var enstaka nyfikna djur i en praktfull natur. Jag såg björnspår längs banvallen och resterna efter ett skrovmål.<br /><br />Färden gick vidare mot Haparanda och så kom det efter kommungränsen en 90 meter lång svagt böjd tunnel i nedförsbacke. Ljuset förändrade sig och svalkan i tunneln behövdes. Med ens kändes allting mycket lättare och jag förstod en mängd saker som politikerna verkar ha missat. Att färdas genom en tunnel i sin egen takt är en övergång från ett medvetandetillstånd till ett annat.<br /><br />Resan var helt ofarlig eftersom det inte längre går några tåg längs Haparandabanan, destinationen som jag kom till en kväll före midnatt tillsammans med 25 GB viktlösa bilder. <a href="http://aeroe.araneo.org.uk/index.php/the-tunnel-and-entrance-to-kalix-upper-countryside/" rel="nofollow">Länk till tunneln</a>.Kattvakthttp://aeroe.araneo.org.uk/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-12259264.post-14432587493467335662014-07-10T10:58:34.853+02:002014-07-10T10:58:34.853+02:00Man vet inte om man ska skratta eller gråta åt den...Man vet inte om man ska skratta eller gråta åt denna lekstuga de har, politikerna!<br />Men mest är det ju tragiskt hur de håller på.Knapsuhttp://knapsublogg.blogspot.senoreply@blogger.com