Vi väntar på besök. Från Stockholm. Connex, som kör tågen till och från Norrbotten har stora besvär med sin trafik. Ofta!
Just denna gång kan de inte lastas för att det är flera timmars förseningar på sträckan. Det är en kontaktledning som rasat ner någonstans. Det är fixat, det vet dom och tåget norrifrån är på väg mot huvudstaden.
Vår kompis, som naturligtvis försöker ringa Connex för att höra hur trafiken beräknas gå från Stockholm och norrut, får inga besked. Det är "kanske" och "jag vet inte" och "ja du får ju avbeställa". Men det är väl inte det beskedet hon vill ha. Istället vill hon veta hur alternativen ser ut. Var är tåget nu, när kan det vända tillbaka norrut?
Kompisen ringer till mig. Jag sitter vid datorn och kan genast slå upp Banverkets trafikinformation. Där ser jag att Connex beräknar ankomsten till Stockholm kl 19.35. Hur lång tid det sen tar att vända tåget, med städning, ny mat osv. kan Connex inte svara på. Eftersom Birgitta åker med hund i sällskap, finns ingen möjlighet att åka ner till Centralen och vänta. Uteslutet. Så nu hänger hennes resa löst.
I det här fallet kan man alltså inte lasta Connex för förseningen. Men de kan lastas för att inte ha "en aaaaaaning" om vad som händer och när. Åtminstone borde de på kundtjänst få en kurs i att använda internet. Eller hur man gör sig av med chefer, som inte kan stötta.
Urdåligt!
Byt tillbaka till Tågkompaniet. Där var det ordning och reda och motiverad personal.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att kommentera.