I radion är det rimsmedja och nyheterna berättar om att tågtrafiken i Norrbotten står stilla på grund av kylan.
- I Myrjek är det minus 40, säger nyhetsuppläsaren en gång i timmen.
Myrjek!??? Eller sa hon till och med Mirjek?
Borde inte Sveriges Radio behärska svenska ortsnamn? Eller åtminstone titta på en karta innan man skriver sitt manus.
*****
. . . från mobilen
. . . från mobilen
Jag önskar er killar en riktigt god och fröjdefull jul!!!!!
SvaraRaderaBiggan: Tack för det. Vi ska försöka vårt bästa och hoppas att du och de dina gör detsamma.
RaderaGod Jul!
Att tågen i norrbotten står stilla pga kylan, är det en direkt konsekvens av Reinfeldts avreglering och privatisering av tågmarknaden?
SvaraRaderaMinns en numera svunnen tid när jag åkte med Tågkompaniet upp till Kiruna mitt i vintern. -Slow train, yes-. Man fick rikligt med tid till att varva ned och anpassa sig till det norrbottniska sinnelaget. Tåget var fullt med långväga turister, varav många skulle till Jukkasjärvi. Utmärkt mat ombord på tåget.
Tågpersonalen gick iklädda Fjällräven, panoramavagnen var populär och i restaurangvagnen fanns en oljekamin (den kom inte till användning). Förklaringen till att den fanns där var att den kunde behövas ifall tåget tvingades stanna någonstans mitt under den långa tågresan ute i ödemarken.
Att känna sig omhändertagna och ha bra service ombord på tåget var något som turisterna gillade (och för all del även många svenskar).
Men så blev det dags för ny upphandling av tågkontrakten och en konkurrent la ett skambud med följd att Tågkompaniets mångåriga satsningar och intentioner blev ödelagda. Oljekaminen försvann och har sedan dess inte kommit tillbaka.