Mat och sån't

tisdag, januari 08, 2013

Katastrof

Nej - Det är inte jordens undergång. Men närapå, verkar det som. Särskilt här i norr.

35000 snöskoterförare har "glömt" att förnya sina förarbevis före årsskiftet. Ramaskriet ljuder över lokaltidningarnas sidor. Såååååå hemskt!

För att köra snöskoter behöver man uppfylla vissa kriterier. Snöskotrar går fort, mycket fort. Visserligen finns det en hastighetsgräns på 70 kilometer i timmen, men jag ser varje vinter flagranta överträdelser av den lagen.

Snöskotrar rör sig dels i orörd terräng. Terräng som även fortsättningsvis borde få vara orörd av många skäl. Till exempel i naturreservat, eller andra områden som på kartan beskrivs som "Område förbjudet för terrängfordon".  Snöskotrar rör sig även bland folk. Det körs lite här och där. På vägar, i skidspår, på isar.

Precis som för båtfantaster, så har snöskotern på något sätt i mångas medvetande blivit en frihetssymbol, som man inte behöver bekymra sig så mycket om. Man kan göra lite hipp som happ. Man kan köra berusad, eller för fort, och naturligtvis bådadera.

Att bemästra en snöskoter rent fysiskt kan vara rätt svårt. Det finns stora krafter i motorerna. Att dessutom bemästra de bestämmelser som finns kräver också utbildning, förarbevis. Precis på samma sätt som gäller för körtkort för andra motorfordon är förarbevisen tidsbegränsade. När det är dags att förnya, så kommer en påstötning från Transportstyrelsen.

Men nu är katastrofen alltså ett faktum. Man har glömt att skicka in sin begäran om nytt förarbevis. Herreminje vilken tragedi! Låter det som. Nu vill snöskoterorganisationen Snofed att Transportstyrelsen träder över lagen - för det är en sådan - och skjuter på tidsfristen.

Jag undrar hur den organisationen egentligen tänker. Det verkar rätt okunnigt att tro att lagar kan förändras sådär lite hipp som happ, bara för att en intressegrupp har slarvat. Okunnigt, som sagt.

För de som slarvat återstår nu bara att göra nya förarprov. Och jag tycker att det vore bra för alla. Dessutom tycker jag att Snofed skulle gå före och uppmuntra folk att hålla sig till lagen. Det skulle öka deras trovärdighet. För den är sedan länge rätt kantstött.

Och var finns alla seriösa, skötsamma snöskoterförare. De verkar sitta tysta, utan att på något som helst sätt höras i debatten. De borde väl istället huta åt sina "laglösa" kamrater.

För övrigt tycker jag att även körkort för bil borde kräva nytt förarprov vart tionde år.

*****


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

7 kommentarer:

  1. Anonym10:16

    Klokt, tycker jag. Borde även gälla båtförare, främst för snabba motorbåtar och det nya gisslet vattenscooter.
    PV, som hellre seglar lugnt och fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. PV: Allt motordrivet borde nog vara föremål för krav på utbildning. Det händer ju till och med olyckor med åkgräsklippare. ;-)

      Radera
  2. Att många har "glömt" att förnya förarbeviset beror nog på att den utskickade informationen var väldigt otydlig och svår att begripa för vilka det egentligen gällde.
    I övrigt så håller jag väl med om det mesta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knapsu: Okej - Jag har ju inte sett utskicket. Men om något är oklart kanske någon av de 35000 borde ha hört av sig och frågat vad som gäller.

      Radera
  3. Gällde det inte bara dem som saknade körkort för bil och som glömt förnya sina förarbevis för snöskoter?

    Hela EU är proppfyllt av lobbyorganisationer och storföretag som gärna vill tillgodose sina intressen, med koncentrat i Bryssel. Hela tiden kommer det nya påfund med brister i informationen.

    Jag hörde nyligen från några som varit till norrbotten och fjällturistat. De sa att man inte längre kunde åka tåg (italienska) däruppe och berättade om ersättningsbussar.

    Hur kan någon komma på att köpa italienska tåg till norrbotten? Sett mot tidigare erfarenheter är de inte byggda för det norrbottniska klimatet och de italienska tågens track record visar på mycket dåliga erfarenheter. Är det tåglobbyn i EU som har varit i farten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Leif: Det är inte italienska tåg. Det är Alstom, som tydligen är ett tysk-franskt bolag, som tillverkar tågen.

      Deutsche Bahn är också inblandade i företaget Norrtåg. Vi är ju så himla avreglerade i Sverige på tågfronten. Med den goda förebilden England (obs obs obs obs djuuuuuuuuuup ironi), som håller på att falla samman infrastrukturmässigt på grund av Maggans privatiseringsiver.

      Vi behöver inte uppfinna hjulet på nytt i Sverige. Men vi kan ju också försöka undvika de värsta misstagen som görs av andra före oss.

      Radera
    2. Knapsu21:36

      Leif: Njää..det hade något att göra med när man hade tagit sitt B-körkort. Om det var för nytaget så var man tvungen att skaffa ett nytt förarbevis för terrängskoter.

      Radera

Välkommen att kommentera.