Mat och sån't

måndag, april 15, 2013

Måndag

En arbetsmåndag har passerat. En rätt vettig sådan, för en gångs skull. Den vanliga paniken uteblev. Visst hade vi mycket att göra, men det handlade mer om sans.

 - Om jag avbokar. Kan företaget få tillbaka pengarna då?
Om kunden läst sin bekräftelse, så stod svaret på frågan där.

 - Jag vill ha en yrbil levererad till mitt em.
Jepp, en fransman.

 - Kostar det verkligen 300 spänn att ta med sig chihuahuan på Norwegian?
Jo, sa jag.

 - I'm going to Berlin. You booked me. Can i bring 20 kilos of magnetic material?
Där fick jag ju förstås ta till forskartakterna.
 - What kind of magnetic material, frågade jag.
 - Well, it's high grade iron ore. 60%.
 - I will get back to you regarding that.
Tog kontakt med flygbolaget.
Som inte visste. (!!?)
Ringde upp en medarbetare på LKAB för att höra om han hade varit ute och rest med malm i bagaget någon gång.
 - Jovisst. Men det är ingen fara. Magnetismen är inget som stör.
Vilket jag ringde upp min kund och berättade.
 - It's perfectly allright for you to check in that as excess baggage, sa jag.
 - Oh thank you very much. Appreciate your help.
 - No problem, sa jag.

Den som hade det stressigast på jobbet idag var nog medarbetaren som fick upp nedanstående bild på sin dator, när hon höll på att boka hotell någonstans i världen.



Den datorn blev spärrad en längre stund innan problemet var löst. Ett virus. Sällsynt i våra datorer. Men det händer ibland.

Hon blev helt låst. När man som vi jobbar i nätverk är det ju heller ingen idé att byta arbetsplats, eftersom det är hennes användarkonto som är drabbat. Någon timmes arbetslöshet blev det.

Så går det till.

Går hem i vettig tid.
Det regnar.

*****

2 kommentarer:

  1. En yrbil är ju alltid bra att ha.
    Virus är INTE bra att ha!

    En bra måndag på mitt jobb också. Inga vilsna personnummer eller dylikt ;-))

    Turtlan på ny adress: http://turtlanturtlan.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Turtlan: Jo - Och allra helst när man kan få yrbilen emlevererad.

      Han är en av våra trevligaste kunder. Och fransmän som lär sig svenska är säkert rätt ovanliga. Han pratar obehindrat. Men så är det de där mysko H:na, som bråkar..... ;-)

      Radera

Välkommen att kommentera.