Igår pratades det om en undersökning, som visade att moderna bilar drar mycket mer bränsle än vad fabrikanterna deklarerar.
Biltillverkare vill förstås framstå i så god dager som möjligt. Särskilt nu i dessa "miljötänkstider". För att sälja en bil, som inte smutsar ner så eländigt, försöker de förstås att sänka bränsleförbrukning och därmed avgaser. Tror vi!
Nu visar det sig att nya bilar förbrukar sisådär 30% mer än vad som berättas i tjusiga broschyrer. Och att den siffran har ökat. Särskilt på sistone.
Alla som intervjuades (blivande bilköpare) verkade helt troskyldigt ha anammat det som tillverkarna berättar. Blåögt. De verkade klädsamt bekymrade och överraskade.
Testerna görs, det berättades också om, i ideala förhållanden. Oftast i rumstemperatur på slät bana och förmodligen inomhus.
En klok ung bilförsäljare berättade också att bensinförbrukningen förstås beror på föraren till stor del. Och så är det ju förstås. Eko-körning är det nog inte många som behärskar. Tyvärr. Säkert inte jag själv heller. I alla fall inte till fullo. Men jag försöker.
Och där är jag förmodligen rätt ensam. Det märker jag när jag är ute i trafiken. Där verkar det vara "först till nästa rödljus", som gäller. Så att man får bromsa så mycket som möjligt. Det är bara ett av de vanligaste exemplen. Det finns många, många fler.
Nåja - Vid senaste bilservicen av vår fyra år gamla bil, visade det sig att den i snitt dragit 0,47 liter per mil under den tid vi ägt den. Genom vintrar och somrar, kyla och värme. Det ligger också högre än vad som deklarerades från biltillverkaren. Det kan jag själv se på den lilla dator som finns i bilen.
Men inte är det 30% fel!
*****
När 14-åriga Nadja Winberg, 14 år, praktikant på SvD såg det olämpliga med att kunna ha en vattenskoter i bakluckan, sågade hon Volvos framtidshopp Concept XC Coupe.Länk.
SvaraRaderaVolvos designchef Thomas Ingenlath svarade lite drygt på kritiken från en så ung tjej
"- Jag förstår reaktionen. Om det hade varit bil som visat hur Volvos framtid ska se ut, säg år 2025, då hade jag blivit orolig, men det här ett smakprov på nästa generation Volvo som ska börja nå kunder redan om ett år – och då är inte Nadja kund än, då är hon 15 år. "
Kattvakt: Klumpigt sagt av honom. Men det vittnar väl även om kortsiktigheten hos t.ex. bilfabrikanter.
RaderaSkärpt ung kritiker!