- Jösses, vilken fin bil!
Dags för besiktning. Som varje år. Och varje år reagerar jag på hur trevlig personal de har på bilbesiktningen. Pratar och förklarar. Frågar och bedömer. Och berömmer, som sagt.
Nytvättad och glänsande åkte den upp mot taket. Allt kollades. Dessutom gjordes en e-besiktning, vilket handlar om elektroniken i bilen. Där uppdagades någon avvikelse vad gäller centrallåset. Och det stämmer. Det är en av bakdörrarna som ibland inte vill låsas upp, när alla andra dörrar gör det. I övrigt var det bra.Men det där med service ... Som sagt, bilbesiktningen (och då menar jag den här "gamla" statliga), har så trevlig personal. Och det är samma sak på Systemet, trevliga och mycket kunniga. Teliabutiken - mycket kunniga och tillmötesgående. Apoteket (det riktiga, alltså) - vilken personal. Hjälpsam, rådgivande.
Jag slås över det ibland. Att de "statliga" institutionerna ofta visar framfötterna när det gäller bemötande. Skattemyndighetens servicekontor är också ett exempel.
Avreglering med ändring mot vinstdrivande verksamheter - är det så lyckosamt, egentligen?
Ja, ja - nu kör vi vidare igen.
*****
Kan det inte vara så att i och med all konkurrens, så tvingas även statliga företag att bli än mer benägna att tänka på god service? Konkurrens kan verkligen vara bra ibland. Det är vad jag tror.
SvaraRadera@ Elisabet
SvaraRaderaLigger nog något i det också. Men det där med vinstdriveri ... är det så lyckat i alla sammanhang? Det tror inte jag.
Apoteksvaror/mediciner har ju ökat enormt i pris sedan avregleringen.