Jag har jobbat med datorer av ett eller annat slag sedan 1971. 51 års datamognad. Kan alltså knappast kalla mig ovan vad gäller den digitala världen. Jag har också konstruerat webbsidor som innehåller funktioner och länkar, med mera, med mera.
Gör om och gör rätt! |
Nåja - till sist hade jag krånglat till mig en vaccinationstid. 20 april klockan 14.15 är det dags.
Bara för att testa, låtsades jag göra bokningen igen. Från grunden. Nej - det var lögn att hitta igen den vägen, så jag gav upp.
*****
Uppdatering 11 april: Regionen måste ha läst mitt inlägg. För nu, två dagar senare, har de gjort om och gjort rätt, eller åtminstone rättare.
Jag har tänkt att det är ”mitt fel” att det var så krångligt, men det var ju skönt att inte felet sitter mellan min stol och skärmen! ellem
SvaraRaderaDå är det inte konstigt att man känner sig vilsen på 1177.
SvaraRadera@ ellem
SvaraRaderaDet är DU som är bäst!
@ Gunnel
SvaraRaderaDet är du som är bäst!
Tydligt att 1177 är i akut behov av hjälp! Bert, där har du en uppgift! Men kvalificerad personal kostar så salta fakturan. ;)
SvaraRadera@ Anta Snaque
RaderaJag skulle definitivt anmäla mig som försökspilot om de skulle fråga.
Allt det jag "konstruerat" i webbväg fick någon opartisk testa, innan det lades ut till allmänheten.
Ja - man kanske kunde krydda tillvaron/pensionen lite mer.
Jag tror det är olika i olika regioner. På 1177 i Region Stockholm är det föredömligt enkelt - det står redan på första sidan vad som gäller betr covid-vaccinationer och på några klick lotsas man rätt. Sen bokar vi här tid genom appen Alltid Öppet på valfritt vaccinationsställe. Nej, mycket går att klaga på men inte just det här hos oss!
SvaraRaderaMen - nu blir jag faktiskt lite förvånad … och sticker kanske ut hakan, men så knasig och besvärlig är den väl inte?! Det är ju mycket som ska ”få plats” där - lättillgängligt - journaler, bokningar m m.
SvaraRaderaFör första dosen krånglade sidan o systemet kraschade gång på gång, men därefter tycker jag det gått bra. Vi fick sms om att det var öppet för bokning i onsdags, loggade in och fick tid dagen därpå. Så nu är vi färdigvaccinerade - för ett tag i alla fall.
Nu ser jag att Monet kommenterat för oss i Stockholm. Just så!
SvaraRaderaMen för att förtydliga så menar jag alltså att jag inte heller tycker att 1177 är särskilt krånglig när man använt den några gånger.
Är väldigt underligt, så undermåligt. I sjukhus världen är det en suverän datanivå, det är så otroligt mycket mer avancerat att skapa medicinska program än ekonomiska, går ej att jämföra på samma planet och varför 1177 är så bedrövligt får vi fråga myndigheterna om. Vi är för vana att ledas och förledas.
SvaraRaderaI andra länder fungerar även detta. Men känsligt att säga i Sverige, någon kan bli stött ...
Ja, jag kom in i datavärlden 1970 jämte mina medicinstudier och för att hänga med ordentligt så utbildade jag mig till programmerare också, 60 poäng på Uppsala universitet, skrev på en rad dataspråk, skapade program inom både medicin och ekonomi och måste säga att jag slog de 28 gossarna som gick här med råge. En tjej till var det. Ja, men inget jag ville ägna hela dagar åt sen som yrke, är för kreativ och fortsatte forska inom medicin men all kunskap är toppen att besitta.
Kollegor som gick över till världsberömt läkemedelsföretag blev helt förskräckta så urdålig dataanpassning det var och inte ett dugg samband i de olika systemen så en enda röra och långsamt och hindrande men de har ju pengar ...
Inom sjukvården på universtitetssjukhus är det toppenklass både gällande datautrustning och utbildade. Inget folk vet. Men blir livsfarligt annars för patienter. Så hög nivå och så alldeles självklart tills man ser annat.
Obegripligt att det är så kass nivå på 1177 och även hos många myndigheter.
@ Monet
SvaraRaderaJo, vi får också information om Covid på första sidan. Man blir förhörd och får svara på om man uppfyller kriterierna för vaccination. Då tycker jag det vore logiskt att man fick en länk till tidsbeställningen. Men så raka vägar finns inte, av någon konstig anledning.
@ Thalassa
SvaraRaderaSe svaret till Monet ovan.
Andra saker, läsa journal, boka tid för besök på hälsocentralen eller förnya recept; inga problem.
@ Monica
SvaraRaderaSe svar till övriga kommentarer ovan. Kanske är det säjerhet/integritet som spelar in också. Jag vet inte. Men det vore väl inte så tokigt om man lägger in snabba, raka länkar till så aktuella saker som covidvaccinationen. Kanske under en begränsad tid, när det är som mest aktuellt.
Det är inte svårt. En normalbegåvad it-avdelning borde göra det på ett kick. Kanske är det nivån ovanför som inte klarar att ge order.
Fast det måste ju vara regionsstyrt!
SvaraRaderaOm jag går in på Västmanland så får jag på förstasidan upp en knapp där det står "Boka tid för vaccination". Sen går man in på länken "Så bokar du tid" och klickar på "Boka tid", och så får man upp vilka mottagningar som har tider och så klickar man på den man vill boka tid hos och så legitimerar man sig med BankID och sedan är det klart.
@ Rexxie
SvaraRaderaJepp - det är ändrat på Norrbottenssidan nu, när jag går in och kollar.
Inga som helst problem i Halland heller! Hur enkelt som helst var det att boka tider.
SvaraRadera@ Elisabet
RaderaSom sagt. Det måste ha varit något tillfälligt. Detta med fjärde sprutan är ju en rätt ny rekommendation.
1, 2, och 3 fixas med drop-in.