fredag, maj 01, 2015

I fjol ...

.. höll jag på att ge upp planerna på att få lika snygga krolliljor här i stugan, som de som växer på gården där hemma stan. Jo - jag planterade minst tre plantor på försök, lite i skymundan i bakkanten på vår enda rabatt. Gjorde ett gediget arbete med en rejäl grop, som dränerades med grus. Allt enligt de råd jag fick på plantskolan. 

Snart stod de decimeterhöga "palmerna"där på tillväxt. I en vecka, eller möjligen två. Växterna runtomkring växte upp fint, så de var knappt synliga om jag inte uttryckligen kontrollerade dem. Men plötsligt var de borta. Jämnade med marken. Jäklar! Någon mus hade förstås varit framme och fått sig ett saftigt skrovmål.

Men idag upptäcker jag en rejäl grön och grov spjutspets, snart en decimeter hög. Och en till. Fantastiskt.

Ut med hönsnät i flerdubbla lager. Här ska varken hare eller mus få godsaker.

Fortsättning följer.

Bättre lycka i år, månne?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till! Bara dom blommat en gång, så lär de fröså sig. Även om det tar några år för dem att växa till sig. Här hos oss växer det massor. Men vi har ju inte så mycket harar eller möss heller. ellem

Bert Bodin sa...

Tack, ellem. Jag hoppas på det bästa.