Visar inlägg med etikett Fördomar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Fördomar. Visa alla inlägg

måndag, augusti 07, 2023

Så var vi där igen

"Ovädret Hans har nu dragit in över södra och mellersta Sverige, samt södra Norrland."

Så sas det i några av morgonens nyhetssändningar.

Det finns det väl inget som är mer 'mellersta Sverige' än södra Norrland.Titta på kartan!

Återigen visar sig den snedvridna uppfattning som ofta kryper fram i huvudstadsmedia om den största delen av landet, 

Tolkar jag yttrandet ovan bokstavligt, så bor jag förmodligen inte i Sverige.

Var ligger mellersta Sverige enligt dig?

*****

måndag, november 28, 2022

Låt oss ...

.. avfärda en myt. En gång för alla.

Vår landshövding heter Lotta. Lotta Finstorp. Hon är småländska och tillträdde sitt ämbete här i februari 2021. Hon "styr" alltså över BD, som var aktuellt i mitt förra inlägg. 

Hon trivs mycket bra med sitt jobb, men är inte bosatt här. Jo, hon sover på residenset, men är inte skriven i Luleå, tydligen. Familjen finns tydligen kvar nere i Småland. (Vimmerby??)

Men nu har hon funderingar på att bli kvar här, även efter att hennes förordnande går ut. Hon trivs i Norrbotten.

Varje första advent är det tradition att landshövdingen bjuder allmänheten på fika. Vet inte hur det är i ditt län, men här är det populärt och omtyckt. Alltså var de fikastund på residenset igår, söndag.

Det får man veta genom lokalpressen förstås. Ett reportage, där gäster och värdinna får komma till tals. 
Och det är där vi får veta om hennes planer. På frågan varför hon vill flytta hit svarar hon:
 
Så nu stryker du den fördomen från ditt register. För det har till och med landshövdingen gjort.
 
*****

tisdag, december 14, 2021

Svar på tal

Jag brukar lyssna på Nordegren & Epstein i P1 på eftermiddagarna. Ofta kul och ofta informativt, men också en del käbbel. Dels mellan programledarna, men också mellan programledarna och lyssnarna.

Igår på förmiddagen sände Nordegren en trailer om programmet. Där uttryckte han sin avsky, ja avsky för norra Sverige. Det var i samband med frågan hur vi ska få folk att flytta till oss, nu när framtidens arbetsmarknad finns i de här krokarna. Skellefteå, Luleå och Boden behöver massor med folk. 

Naturligtvis tänker jag då på hur det var för några decennier sedan, när "alla skulle söderut", och man fick till och med statliga bidrag för att man skulle ha råd med alla de kostnader som uppstod i samband med detta. 

Hur vore det om samma princip skulle tillämpas nu? 

Nåväl - tillbaka till Nordegren. Han kunde inte förstå hur någon någonsin skulle vilja tillbaka till dessa genommörka, iskalla, snöiga vintrar, och detta mygghelvete på somrarna. Jo, han sa mygghelvete. (Själv kunde jag notera totalt ett knappt tiotal myggbett i somras.)

Det där kunde jag inte låta vara opåtalat. Det blev ett mejl.
 
Hör'nu herr Nordegren ...

Jag hörde din fördomsfulla "trailer" om kyla och mygghelvete i norr.

Vi har 0,1 grad under noll just nu. För fjärde dagen i rad. 

Får jag påminna om att Sveriges legitimerade mygghelvete ligger i  Färnebofjärden. Dvs i Svealand. Hur kan ni bo där?

Skippa fördomarna!

Mvh
Bert Bodin
Luleå 
 
I dagens program tog Louise Epstein upp frågan igen och redovisade ett antal vassa åsikter som kommit in med anledning av hans uttalande. Jag satt där och väntade bara på att få höra mitt, men det kom inte. Men de som lästes upp var bra. Mycket bra! Han fick riktiga bannor.

Herr Nordegren tycktes lite störd och sa inte så väldigt mycket. Men av det lilla han sa, framgick att han knappast ångrat sitt uttalande. 

Fördomarna härskade.

*****

Lyssna själv

tisdag, januari 12, 2021

Fäjk njoos

Det har pratats en hel del om snökaos "i norra Sverige". Med det perspektiv som s.k. riksmedia har, så är det vad som gäller. Riket har de däremot rätt dåliga begrepp om. 
 
Det har varit besvärligt i mellersta Norrland, som egentligen ligger mitt i Sverige. Men där har vi den gamla "koloniala" synen på Norrland, som ligger där "uppåt nånstans" i det okända och förment hemska.
 
Här i Norrbotten har vi inte haft speciellt mycket kaos. Det har inte snöat särskilt mycket. Det yr lite i de byiga vindarna och är 12-13 grader kallt. Bilden nedan är tagen idag, men visar snö som skottats ihop för flera dagar sedan.  

Så vackert har vi det. 
I norra Sverige. 

*****

fredag, januari 24, 2020

Betingad reflex

På väg hem från affären möter jag en grupp kinesiska turister, som går och spanar på stan.
Och jag hinner tänka; ska jag gå en omväg, byta trottoar?
Och jag skäms.

Möter dem precis som jag möter alla andra.

*****