Allt - Inget
Nedkast - Uppkast.
Med krydda och en del snygga bilder.
Från en, för många okänd del av Sverige.
Nu!
måndag, augusti 07, 2023
Så var vi där igen
måndag, november 28, 2022
Låt oss ...
.. avfärda en myt. En gång för alla.
Vår landshövding heter Lotta. Lotta Finstorp. Hon är småländska och tillträdde sitt ämbete här i februari 2021. Hon "styr" alltså över BD, som var aktuellt i mitt förra inlägg.Hon trivs mycket bra med sitt jobb, men är inte bosatt här. Jo, hon sover på residenset, men är inte skriven i Luleå, tydligen. Familjen finns tydligen kvar nere i Småland. (Vimmerby??)
Men nu har hon funderingar på att bli kvar här, även efter att hennes förordnande går ut. Hon trivs i Norrbotten.
Varje första advent är det tradition att landshövdingen bjuder allmänheten på fika. Vet inte hur det är i ditt län, men här är det populärt och omtyckt. Alltså var de fikastund på residenset igår, söndag.
tisdag, december 14, 2021
Svar på tal
Jag brukar lyssna på Nordegren & Epstein i P1 på eftermiddagarna. Ofta kul och ofta informativt, men också en del käbbel. Dels mellan programledarna, men också mellan programledarna och lyssnarna.
Igår på förmiddagen sände Nordegren en trailer om programmet. Där uttryckte han sin avsky, ja avsky för norra Sverige. Det var i samband med frågan hur vi ska få folk att flytta till oss, nu när framtidens arbetsmarknad finns i de här krokarna. Skellefteå, Luleå och Boden behöver massor med folk.
Naturligtvis tänker jag då på hur det var för några decennier sedan, när "alla skulle söderut", och man fick till och med statliga bidrag för att man skulle ha råd med alla de kostnader som uppstod i samband med detta.
Hur vore det om samma princip skulle tillämpas nu?
Nåväl - tillbaka till Nordegren. Han kunde inte förstå hur någon någonsin skulle vilja tillbaka till dessa genommörka, iskalla, snöiga vintrar, och detta mygghelvete på somrarna. Jo, han sa mygghelvete. (Själv kunde jag notera totalt ett knappt tiotal myggbett i somras.)
Hör'nu herr Nordegren ...Jag hörde din fördomsfulla "trailer" om kyla och mygghelvete i norr.Vi har 0,1 grad under noll just nu. För fjärde dagen i rad.Får jag påminna om att Sveriges legitimerade mygghelvete ligger i Färnebofjärden. Dvs i Svealand. Hur kan ni bo där?Skippa fördomarna!MvhBert BodinLuleå
Herr Nordegren tycktes lite störd och sa inte så väldigt mycket. Men av det lilla han sa, framgick att han knappast ångrat sitt uttalande.
*****
tisdag, januari 12, 2021
Fäjk njoos
fredag, januari 24, 2020
Betingad reflex
Och jag hinner tänka; ska jag gå en omväg, byta trottoar?
Och jag skäms.
Möter dem precis som jag möter alla andra.
*****


