*****
Allt - Inget
Nedkast - Uppkast.
Med krydda och en del snygga bilder.
Från en, för många okänd del av Sverige.
Nu!
söndag, juni 21, 2026
Tradition
*****
tisdag, juni 16, 2026
En långväga ...
*****
Stackars liten
lördag, juni 13, 2026
En lördag med ...
.. variationer. Det är inte dumt alls.
Det blev en tur till stugan i skogen vid havet för att titta till. Men också för att leverera en del produkter inför midsommarhelgen, som vi kommer att spendera där. Det blir bara vi två i år.
En fika på altanen hann vi förstås också med. Att bara sitta där och spana ut över tomten. Höra rödvingetrast, flugsnappare, trädpiplärka och en domherre är ljuv musik.
Att dessutom få besök av en vinbärsfuks, en vitbandad björkfältmätare, och inte minst en säckspinnare med sitt logiska namn är ju intressant. Säckspinnare har jag aldrig sett förr, men den här larven gör verkligen skäl för sitt namn. På väg till sin puppatillvaro klär den sig i diverse växtmaterial med silke för att kamouflera sig. Rädda sig från de som vill äta larver. Det är en liten fjäril av en sort där hanen har, men honan saknar vingar. Intressant. Läs mer här.
![]() |
| Gissa vem som är vem |
Nåväl - vi åkte hem till stan igen och tog en promenad runt innerstan. På en uteservering satt två bekanta och vinkade in oss. Det var två vinkännare, som är med vid våra månatliga avsmakningar i kvarteret. Så där blev vi sittande en bra stund med ett glas gott Alvarinho (Portugisiskt). Prat om allt och inget.
Så småningom drog vi vidare - de till sitt och vi på den fortsatta rundvandringen i det fina vädret. Skön lördag.
![]() |
| Norra Stadsfjärden |
*****
söndag, juni 07, 2026
Dagens fynd
lördag, juni 06, 2026
Rhododendrontider
![]() |
| Nu står den där och doftar |
fredag, juni 05, 2026
Jägare besöker
![]() |
| Vargspindel |
![]() |
| Stockvargspindel |
söndag, maj 31, 2026
En av mina ...
.. favoriter bland änderna träffade jag på, när jag gick en motionsrunda hemma i stan. Man ser ju ofta gräsänder, storskrakar och andra, som inte är så kul som vissa andra.
En sån favorit är bläsanden. Vackert mönstrad på bakkroppen. Men även huvudet är snyggt. Gyllenbrunt (om det nu finns en sådan färg) och med den eleganta bläsen som går ner mot näbben.
Dessutom har just bläsanden ett mycket trevligt läte. Det är inget bräkande, som de flesta sjöfåglar står för. Nej - här blir det en kristallklar vissling. Som en busvissling. Som att den vill få din uppmärksamhet.
Ut och spana!
*****
lördag, maj 16, 2026
Tips ...
![]() |
| Grönsiska, rödvingetrast, gransångare, talgoxe,lövsångare, trädpiplärka och svartvit flugsnappare. |
*****
torsdag, maj 14, 2026
Och har man inget ...
*****
torsdag, maj 07, 2026
När jag var barn ...
.. och bodde på Krongårdsringen här i Luleå, så kunde man inte undvika att träffa på gråsparvar, när man var ute och lekte på gården.
De fanns överallt - ibland i mängder. Eller rättare sagt nästan alltid i mängder. Det var nog den fågel man lärde sig först. Den fanns alltid där, både sommar och vinter.
Nuförtiden är de betydligt sparsammare med sin närvaro. Jag ser dem i stort sett aldrig.
Nu har istället en annan gråsparvsliknande fågel tagit över. Nämligen pilfinken. Den fanns här aldrig förr.
Snygg är den i alla fall.
Men vad hände med gråsparvarna?
![]() |
| Pilfink i kvarteret intill. |
*****
fredag, april 24, 2026
söndag, april 19, 2026
Vad hade jag ...
.. för förväntningar på den tid vi skulle tillbringa på den italienska klacken, såhär i april? Ja - kanske lite mer värme. Det var oftast 15-16 grader och ganska molnigt. Visst klev det upp mot 20 någon gång, men lite kylslaget kunde det också vara. Starka vindar kylde.
Å andra sidan vill jag inte ha för varmt när man ska prestera vandring i varierande terräng. På så sätt var vädret alltså bra.
Av naturen hade jag dock förväntat mig lite mer. Lite mer berg, även om det fanns upp- och nerförsbackar som var kännbara under några av dagarna.
Dessutom hade jag förväntat mig mer fågelliv. Det var helt enkelt magert. Jo - kajor och duvor fanns det. Några gråsparvar syntes också här och där och få svalor. Men inga märkvärdigheter. Jag hade gärna sett biätare, den gröna lilla papegojan, som jag sett i Spanien, eller några hägrar, storkar, eller sjöfåglar. En rovfågel kunde jag sikta vid ett tillfälle. Förmodligen en gåsgam. Men utbudet var magert. Inga sjungande vårfåglar.
Vad jag också undrade över; var fanns alla insekter? En, säger 1 humla, tre fjärilar, en mygga och myror. Det var allt. Detta trots ett fullkomligt överflöd av blommande växter.
En ödla såg jag också. Den var vacker.
Inte heller sågs några får, getter eller kor. Så när vi på ett ställe råkade på en häst, betraktades det som en sensation. Märkligt!
![]() |
Sydlig citronfjäril. Lätt att fånga, och fladdrade glatt iväg när jag släppte den. Finns ej i Sverige.
|
![]() |
Schackbrädesfjäril. Varför den nu kallas så, förstår jag inte.
|
*****
måndag, mars 23, 2026
Besprutad
Jaha - så har det gått en tid sedan sist. Dags för påfyllning av motstånd.
Det var väl aldrig tal om vaccination mot fästingar för 10 år sedan. Sån't höll de bara på med söderut. Men klimatet förändras och naturen gör sitt.Nu har vi fästingar även här i Norrbotten. Inte lika mycket som i södra Sverige, men men ...
Tyvärr har vårt läge mot öster också ställt till det lite extra. Taigafästingen har vandrat in från Rysland (Ej felstavat) och finns nu på några ställen i Bottenvikens skärgård. Taigafästingen är bärare av TBE, som ju är en allvarlig sjukdom.
Idag fick jag dos nummer 5 (Fick å fick! Det kostade 423 kronor för pensionär.) och nu dröjer det fem år till nästa gång. Det känns bra.
*****
lördag, mars 21, 2026
Fler ...
![]() |
| Bilden tagen från skitigt köksfönster. |
*****
måndag, februari 02, 2026
Om man ...
.. går och stirrar ner i sin mobil hela tiden, som många gör på sin promenad, så kan man missa att exempelvis snö kan vara riktigt vackert.
Glad att jag själv aldrig går omkring med näsan i mobilen. Men som kamera duger den.
![]() |
| Norra stadsfjärden, som den ser ut när man går på Mjölkuddsbanken. |









.jpg)

















