Visar inlägg med etikett Natur. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Natur. Visa alla inlägg

söndag, juni 21, 2026

Tradition

Så hände det. Vi sitter och tar en paus i allt jobb. Det har varit gräsklippning, terassgolvssåpning med mera.

Men mitt i pausen får vi syn på en årligt återkommande besökare.

Makaonfjärilen - Sveriges största fjärilsart - tar för sig av syrenens nektar. Makaoner gillar violetta blommor har jag hört, så det verkar stämma.

Efter mycket 'jagande' med kameran (mobilen) får jag ett lyckat läge.

Visst är den vacker?


*****

tisdag, juni 16, 2026

En långväga ...

.. immigrant möter jag vid en vägkant mitt i stan. Tyvärr vägrade den att visa sina vackra vingovansidor.

Tistelfjärilen vandrar tidigt på sommaren hela vägen från Medelhavet och upp över i stort sett hela Sverige. De kan inte övervintra här.


Den har besökt förr.

*****

Stackars liten

På väg till tidig lunch träffar vi inte på en enda människa. I alla fall inte just i detta ögonblick.

Men en liten prick ser jag. En måsunge har hamnat på gatan. Hur det har gått till förstår jag inte. Den kan ju inte flyga. Föräldrarna skriker från hustaken. Den lille svarar.

Vi såg flera liknande fall i fjol. Men det var på vår betydligt mysigare innergård, där vi fick följa måsungar utvecklas till flygfärdiga fåglar.

Hoppas att denna lilla dunboll går samma väg.


*****

lördag, juni 13, 2026

En lördag med ...

.. variationer. Det är inte dumt alls. 

Det blev en tur till stugan i skogen vid havet för att titta till. Men också för att leverera en del produkter inför midsommarhelgen, som vi kommer att spendera där. Det blir bara vi två i år. 

En fika på altanen hann vi förstås också med. Att bara sitta där och spana ut över tomten. Höra rödvingetrast, flugsnappare, trädpiplärka och en domherre är ljuv musik.

Att dessutom få besök av en vinbärsfuks, en vitbandad björkfältmätare, och inte minst en säckspinnare med sitt logiska namn är ju intressant. Säckspinnare har jag aldrig sett förr, men den här larven gör verkligen skäl för sitt namn. På väg till sin puppatillvaro klär den sig i diverse växtmaterial med silke för att kamouflera sig. Rädda sig från de som vill äta larver. Det är en liten fjäril av en sort där hanen har, men honan saknar vingar. Intressant. Läs mer här.

Gissa vem som är vem

Nåväl - vi åkte hem till stan igen och tog en promenad runt innerstan. På en uteservering satt två bekanta och vinkade in oss. Det var två vinkännare, som är med vid våra månatliga avsmakningar i kvarteret. Så där blev vi sittande en bra stund med ett glas gott Alvarinho (Portugisiskt). Prat om allt och inget.

Så småningom drog vi vidare - de till sitt och vi på den fortsatta rundvandringen i det fina vädret. Skön lördag. 

Norra Stadsfjärden

*****

söndag, juni 07, 2026

Dagens fynd

Trädgårdssnäcka, gräsgrön guldbagge och förmodligen en tvillingfläckad fältmätare.

(Sistnämnda inte 100% säker.)



*****

lördag, juni 06, 2026

Rhododendrontider

Nu står de i full blom, så gott som. De där rådodontrumbuskarna, som alla i femböckerna gömde sig bakom för att undgå upptäckt när det behövdes. De där buskarna som man aldrig lärde sig läsa så noga att man lärde sig hur de skulle sägas. I alla fall vi i norra Sverige som inte hade sådan växtlighet.

Men vi hade skvattram. Ledum palustre hette de då på latin. Men det ändrades för nu ganska länge sedan, och blev ... just det - rhododendron tomentosum. Sista ordet betyder 'luden'.

Inte så mycket att gömma sig bakom, förstås. Men ändå en rhododendron. En av två vilda arter i Sverige. Den andra hittar man i fjällen; Lapsk alpros  (Rhododendron lapponicum) Den lilla ceriseröda skönheten är heller inget att gömma sig bakom. Endast decimeterhög.

Nu har du fått lära dig nytt, idag.



Nu står den där och doftar


fredag, juni 05, 2026

Jägare besöker

Vargspindlar kan man ofta se på vår altan. 

De spinner inga nät. Mat får de genom jakt. De är otroligt snabba i benen och springer ikapp sina offer.

Vargspindel


Stockvargspindel
















*****

söndag, maj 31, 2026

En av mina ...

.. favoriter bland änderna träffade jag på, när jag gick en motionsrunda hemma i stan. Man ser ju ofta gräsänder, storskrakar och andra, som inte är så kul som vissa andra.

En sån favorit är bläsanden. Vackert mönstrad på bakkroppen. Men även huvudet är snyggt. Gyllenbrunt (om det nu finns en sådan färg) och med den eleganta bläsen som går ner mot näbben.

Dessutom har just bläsanden ett mycket trevligt läte. Det är inget bräkande, som de flesta sjöfåglar står för. Nej - här blir det en kristallklar vissling. Som en busvissling. Som att den vill få din uppmärksamhet.

Ut och spana!


*****

lördag, maj 16, 2026

Tips ...

.. för dig som vill lära dig mer om fåglar. Visst, man kan gå omkring med kikare och hoppas på att man får syn på olika sorter. Och så blir det nog även fortsättningsvis för mig. Jag vill vara övertygad om vad jag träffat på.

Men så skaffade jag  en omtalad och starkt rekommenderad app. En oerhörd hjälp när det gäller.

Grönsiska, rödvingetrast, gransångare,
talgoxe,lövsångare,
trädpiplärka och svartvit flugsnappare.
Merlin
heter den. Och som namnet antyder är den engelsk. Men den instruerar på svenska. Finessen är, att den lyssnar till fågelläten och publicerar bild på vad den hör. Det spännande är att den hör mycket mer än jag, och förmodligen även du. 

Viktigt är att du har 'platsdroppen' på, så att appen inte behöver söka runt hela vår jord.

Här bredvid ser du resultat av vad som hördes vid vårt fikabord på terrassen där jag lät mobilen ligga och lyssna i en kvart. Inga rariteter, men bevis på att fler kommit till oss, utan att komma fram och presentera sig.

Intressant. Och kul. Artnamnen återges på engelska, men då får man forska lite extra. Google translate klarar biffen.

*****

Uppdatering : Hittar just nu att man under 'inställningar' kan markera svenska för artnamnen.

torsdag, maj 14, 2026

Och har man inget ...

.. annat för sig, en sån här dag, när regnet strilar från morgon till kväll (säger SMHI), så kan man ju titta ut genom fönstret.

Alltid finns det något att se. Flugsnapparen har installerat sin familj i en närbelägen holk, och söker nu föda. Under tak på vår altan.
 - Man vill ju inte bli blöt, förstår du väl ...?


Tittar jag ut genom köksfönstret ser jag en ekorre i djupa tankar, med armarna i kors (men de är lite för korta) filosoferande över tillvaron.



Dagen går vidare

*****

torsdag, maj 07, 2026

När jag var barn ...

.. och bodde på Krongårdsringen här i Luleå, så kunde man inte undvika att träffa på gråsparvar, när man var ute och lekte på gården.

De fanns överallt - ibland i mängder. Eller rättare sagt nästan alltid i mängder. Det var nog den fågel man lärde sig först. Den fanns alltid där, både sommar och vinter.

Nuförtiden är de betydligt sparsammare med sin närvaro. Jag ser dem i stort sett aldrig. 

Nu har istället en annan gråsparvsliknande fågel tagit över. Nämligen pilfinken. Den fanns här aldrig förr. 

Snygg är den i alla fall.

Men vad hände med gråsparvarna?

Pilfink i kvarteret intill.

*****

fredag, april 24, 2026

Här får du nå't ...

.. att jobba med. Vinn ära och berömmelse. Tala om vad detta är för blommor!

 













*****

söndag, april 19, 2026

Vad hade jag ...

.. för förväntningar på den tid vi skulle tillbringa på den italienska klacken, såhär i april? Ja - kanske lite mer värme. Det var oftast 15-16 grader och ganska molnigt. Visst klev det upp mot 20 någon gång, men lite kylslaget kunde det också vara. Starka vindar kylde. 

Å andra sidan vill jag inte ha för varmt när man ska prestera vandring i varierande terräng. På så sätt var vädret alltså bra. 

Av naturen hade jag dock förväntat mig lite mer. Lite mer berg, även om det fanns upp- och nerförsbackar som var kännbara under några av dagarna.

Dessutom hade jag förväntat mig mer fågelliv. Det var helt enkelt magert. Jo - kajor och duvor fanns det. Några gråsparvar syntes också här och där och få svalor. Men inga märkvärdigheter. Jag hade gärna sett biätare, den gröna lilla papegojan, som jag sett i Spanien, eller några hägrar, storkar, eller sjöfåglar. En rovfågel kunde jag sikta vid ett tillfälle. Förmodligen en gåsgam. Men utbudet var magert. Inga sjungande vårfåglar. 

Vad jag också undrade över; var fanns alla insekter? En, säger 1 humla, tre fjärilar, en mygga och myror. Det var allt. Detta trots ett fullkomligt överflöd av blommande växter.

En ödla såg jag också. Den var vacker. 

Inte heller sågs några får, getter eller kor. Så när vi på ett ställe råkade på en häst, betraktades det som en sensation. Märkligt!

Sydlig citronfjäril. Lätt att fånga, och fladdrade glatt iväg 
när jag släppte den. Finns ej i Sverige.

 








Schackbrädesfjäril. Varför den nu kallas så, förstår jag inte.

 

En ödla. Liknar inte våra här hemma. Vacker.

*****

måndag, mars 23, 2026

Besprutad

Jaha - så har det gått en tid sedan sist. Dags för påfyllning av motstånd. 

Det var väl aldrig tal om vaccination mot fästingar för 10 år sedan. Sån't höll de bara på med söderut. Men klimatet förändras och naturen gör sitt.

Nu har vi fästingar även här i Norrbotten. Inte lika mycket som i södra Sverige, men men ... 

Tyvärr har vårt läge mot öster också ställt till det lite extra. Taigafästingen har vandrat in från Rysland (Ej felstavat) och finns nu på några ställen i Bottenvikens skärgård. Taigafästingen är bärare av TBE, som ju är en allvarlig sjukdom. 

Idag fick jag dos nummer 5 (Fick å fick! Det kostade 423 kronor för pensionär.) och nu dröjer det fem år till nästa gång. Det känns bra.

*****

lördag, mars 21, 2026

Fler ...

.. tidigare besökare kom idag. Bofinken sågs i fjol först närmare mitten av april. Men idag var den här. Minst två individer.

Och koltrasten är minst en månad tidigare. Men nu är den här, och kunde höras sjunga redan idag. Förmodligen utan tanke på att honorna brukar anlända någon dryg vecka senare än hanarna. 

Bilden tagen från skitigt köksfönster.


*****

måndag, februari 02, 2026

Om man ...

.. går och stirrar ner i sin mobil hela tiden, som många gör på sin promenad, så kan man missa att exempelvis snö kan vara riktigt vackert.

Glad att jag själv aldrig går omkring med näsan i mobilen. Men som kamera duger den. 

Norra stadsfjärden, som den ser ut när man går på Mjölkuddsbanken.
*****

fredag, oktober 17, 2025

Någon ...

.. av gruppen frostfjärilar kom på besök i den engradiga höstkvällen. Lämpligt namn, eller hur.

Vilken av familjen operophtera vet jag inte. Mindre-, större- ?

Det verkar som att kommande natt blir den första frostnatten för säsongen. Enligt SMHI hade vi ju sommar ända till 04 oktober, då hösten inträdde. Nu går det raskt mot vinter. Kanske. 

Vem vet. 

*****

onsdag, oktober 01, 2025

Träffade en ...

.. Philodromus på balkongen. En 'snabblöparspindel', alltså.

Som namnet säger så kan de springa snabbt. De spinner inga fångstnät, utan springer ikapp sina byten.

Vilken Philodromus det är vet jag inte. Det finns minst 500 olika modeller i världen.

Rätt snygg, eller hur?


*****

lördag, september 27, 2025

Mord, ...

.. eller kanske slakt har ägt rum bakom stugknuten. Vad som än hänt har forensikerna Bert och Benke inte kunnat fastställa. Det kommer förmodligen att bli ett s.k. kallt fall.

*****

tisdag, september 16, 2025

Grått och regnigt ...

.. varierande med dimma. Blåst finns också i bilden i dessa dagar. 

Men i en liten regnpaus passar jag på att fylla min stegkvot, som påbörjades på gymet i förmiddags. 

Det blir en liten tur bort mot Hermelinsparken för att spana efter nötkråkor. De har jag inte sett i år, ännu.

Träffar en dam som går och botaniserar bland de växter - sommarplantor som kommunen så gärna delar med sig av i år. Det blir prat om sorter. Hon verkar kunna mycket. 
 - Ponnygräs. Har du hört talas om det?
 - Nej, säger jag. Och hon tar upp en rejäl 'svans' av att fintrådigt gräs.
 - Det borde du prova.
'Pony tails' heter tydligen grässorten officiellt, lyckas jag forska fram

Några nötkråkor syntes inte i den här parken. Så jag vänder hemåt igen, men tar för säkerhets skull en sväng genom Stadsparken. Och där siktar jag en, nej två, ja faktiskt tre stycken av den fina fågeln.

En ung mamma kommer fram till mig och undrar vad det är för fågel.
 - Den kom så nära oss där på lekplatsen och jag har aldrig sett en så'n förr.
Jag berättade. Hon tackade och gick vidare, medan jag stannade en stund för att få bilder.

Det gick rätt bra, och snart var jag hemma igen. Och stegkvoten fylld.


*****