Visar inlägg med etikett Forskning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Forskning. Visa alla inlägg

tisdag, februari 28, 2023

Forskningsrapport

Bodinska forskningsinstitutet kan nu meddela häpnadsväckande upptäckter, som hittills inte varit kända, eller åtminstone ignorerade genom årtusenden.

Därför vill jag nu offentliggöra resultatet av arbetet med rapporten Hur skilja äpplen från päron
 
Äpplen flyter. Päron sjunker.
 

 *****

tisdag, augusti 13, 2019

Jaha - så var det med det

Precis när jag lagt mig på soffan och dåsar till efter lunch och samtidigt lyssnar på Lunchekot blir jag plötsligt helt vaken. Nästan så jag sätter mig upp.

Ny forskning tyder på att en tupplur under dagen är ett tecken på kommande demens. Jag som alltid hävdat att det är bra med tupplur. Att dåsa bort i tio minuter. Alltid med ljud (radio) i bakgrunden för att inte sova för länge.

Alla däggdjur tillämpar den metoden. Ingen häst, får eller hund sover 8 timmar per natt och är vaken resten av dygnet.

Men vad vet jag. Kanske är det därför det är så svårt att lära gamla hundar sitta. De är dementa.

Det där med forskning kan ju också peka hit och dit, eller kanske mittemellan.

Jag fortsätter nog med min vana. Men max 10-15 minuter.

Hur gör du?

*****

torsdag, april 04, 2019

Jag vet inte ...

.. var jag hörde det. Det var i radions P1 i morse. Först trodde jag att det var i Tankar för dagen, men det har jag kunnat konstatera att det inte var. Kanske var det någon korrespondent som berättade något, men som liksom i förbigående nämnde något som fick mina tankar att vandra vidare.

Hon berättade att hon, när hon körde iväg med en minibuss, återsåg en syn som var alldeles för bekant. Där, från sin position bakom ratten, såg hon sina händer i samma position och med ungefär samma gatubild, som hon sett i den nu borttagna videon som Christchurchförövaren lade ut i direktsändning under sitt terrorhot. Och påmindes alltså om händelsen.

Jag kunde mycket väl föreställa mig hur det såg ut. Tyvärr kunde jag också föreställa mig hur fortsättningen blev, utan att ha sett filmen. Hur bilden visar när han kliver ut ur sin bil och går in i moskén och besinningslöst skjuter ihjäl sammanlagt 50 personer. Allt dokumenterat. Allt visat i sin grymhet. Som sagt kan jag mycket väl föreställa mig hur det ser ut.

Jag drar en parallell. Utan att ha ens någonsin ha provat själv, men sett exempel, brottstycken; ser det inte med skrämmande likhet ut som många populära dataspel? Sådana som barn sitter och fantiserar med. Kanske till och med med föräldrars bistånd.

Våldsskildringar inspirerar. Många förnekar det. De spelkonstruktörer som enligt mig måste vara gravt sjuka i huvudet, men också en del forskare, hävdar att spelen inte påverkar.

Men reklam gör det. Enligt forskare.

Jag vet.

*****