Visar inlägg med etikett Norrland. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Norrland. Visa alla inlägg

måndag, augusti 07, 2023

Så var vi där igen

"Ovädret Hans har nu dragit in över södra och mellersta Sverige, samt södra Norrland."

Så sas det i några av morgonens nyhetssändningar.

Det finns det väl inget som är mer 'mellersta Sverige' än södra Norrland.Titta på kartan!

Återigen visar sig den snedvridna uppfattning som ofta kryper fram i huvudstadsmedia om den största delen av landet, 

Tolkar jag yttrandet ovan bokstavligt, så bor jag förmodligen inte i Sverige.

Var ligger mellersta Sverige enligt dig?

*****

söndag, februari 13, 2022

Så var vi där igen

Men så trevligt att några amerikaner som söker sitt ursprung i Sverige ska få jobba på akuten. Och inte vilken akutmottagning som helst. Utan den i Norrrrrland!

Jag blir uppriktigt irriterad på den där generaliseringen och förminskningen av min landsända som så många sysslar med. Förmodligen omedvetet, men icke desto mindre allvarligt. 

Aldrig, aldrig, aldrig skulle en tidning skriva att samma amerikaner besökt Götaland, eller Svealand. Nej, då är det Örkelljunga, Valdermarsvik eller Hunnebostrand som gäller. 

 Det hela bottnar förstås i ren och skär okunnighet, lättja eller kompetensbrist. 


*****

tisdag, december 14, 2021

Svar på tal

Jag brukar lyssna på Nordegren & Epstein i P1 på eftermiddagarna. Ofta kul och ofta informativt, men också en del käbbel. Dels mellan programledarna, men också mellan programledarna och lyssnarna.

Igår på förmiddagen sände Nordegren en trailer om programmet. Där uttryckte han sin avsky, ja avsky för norra Sverige. Det var i samband med frågan hur vi ska få folk att flytta till oss, nu när framtidens arbetsmarknad finns i de här krokarna. Skellefteå, Luleå och Boden behöver massor med folk. 

Naturligtvis tänker jag då på hur det var för några decennier sedan, när "alla skulle söderut", och man fick till och med statliga bidrag för att man skulle ha råd med alla de kostnader som uppstod i samband med detta. 

Hur vore det om samma princip skulle tillämpas nu? 

Nåväl - tillbaka till Nordegren. Han kunde inte förstå hur någon någonsin skulle vilja tillbaka till dessa genommörka, iskalla, snöiga vintrar, och detta mygghelvete på somrarna. Jo, han sa mygghelvete. (Själv kunde jag notera totalt ett knappt tiotal myggbett i somras.)

Det där kunde jag inte låta vara opåtalat. Det blev ett mejl.
 
Hör'nu herr Nordegren ...

Jag hörde din fördomsfulla "trailer" om kyla och mygghelvete i norr.

Vi har 0,1 grad under noll just nu. För fjärde dagen i rad. 

Får jag påminna om att Sveriges legitimerade mygghelvete ligger i  Färnebofjärden. Dvs i Svealand. Hur kan ni bo där?

Skippa fördomarna!

Mvh
Bert Bodin
Luleå 
 
I dagens program tog Louise Epstein upp frågan igen och redovisade ett antal vassa åsikter som kommit in med anledning av hans uttalande. Jag satt där och väntade bara på att få höra mitt, men det kom inte. Men de som lästes upp var bra. Mycket bra! Han fick riktiga bannor.

Herr Nordegren tycktes lite störd och sa inte så väldigt mycket. Men av det lilla han sa, framgick att han knappast ångrat sitt uttalande. 

Fördomarna härskade.

*****

Lyssna själv

tisdag, januari 12, 2021

Fäjk njoos

Det har pratats en hel del om snökaos "i norra Sverige". Med det perspektiv som s.k. riksmedia har, så är det vad som gäller. Riket har de däremot rätt dåliga begrepp om. 
 
Det har varit besvärligt i mellersta Norrland, som egentligen ligger mitt i Sverige. Men där har vi den gamla "koloniala" synen på Norrland, som ligger där "uppåt nånstans" i det okända och förment hemska.
 
Här i Norrbotten har vi inte haft speciellt mycket kaos. Det har inte snöat särskilt mycket. Det yr lite i de byiga vindarna och är 12-13 grader kallt. Bilden nedan är tagen idag, men visar snö som skottats ihop för flera dagar sedan.  

Så vackert har vi det. 
I norra Sverige. 

*****

onsdag, december 09, 2020

Norrländska

Du som läser min blogg regelbundet, vet att jag är lite känslig för det där med "Norrland". Den där grovt svepande benämningen på 60 procent av Sveriges yta. Det okända, exotiska stället, som man egentligen inte behöver bry sig om särskilt mycket. 

Och här talas ju förstås norrländska. Norrländska ??? Jo, jag vet att lilleputtlandet Skåne, t.ex. har många olika dialekter. Den lilla ytan skulle rymma två stycken Luleå kommun. Vår landsdel är glesare befolkad. Det medges. Men så har det alltid varit. Alltså finns det fog för misstanken att dialekterna är minst lika många här i trakterna. 

Men inte benämner vi skånska som götaländska, eller snarare sveagötaländska ändå. Nej - det är skånska, småländska, östgötska, närkingska, halländska, bohusländska, värmländska, västgötska, dalmål etc. etc. På en yta, som täcker  mindre än halva Sverige. 

Men här talar vi "norrländska". Som inte ens finns, som dialekt. 

För att nu chocka dig fullständigt får du ett exempel på en av våra norrbottniska dialekter. Nej - det är inte norrbottniska. Precis som man i Skåne pratar göingska, malmöitiska, eller  kanske österlenska, så har vi också varianter. Och även om de dialekter jag räknar upp här kanske inte ens finns, namnmässigt, så slår jag vad om att du inte heller känner till överkalixmål, heller. 

Men här kan du börja träna. 


*****

torsdag, oktober 31, 2019

Ibland rinner det över

"I Norrland bor man långt ifrån varann".  Detta hördes i veckans upplaga av programmet Kropp och själ i P1, som handlade om ensamhet.

Det fick mig att tända till. Vad är det som är så märkvärdigt med Norrland? Och vad är det som gör att folk söderifrån har så svårt för att ur huvudet (eller är det ryggmärgen?) få bort generaliseringar om landsdelen.

Visst. Vi har stora, gigantiska områden att husera på. Men befolkningen är inte jämnt fördelad, individ för individ över kvadratmilen.

Aldrig någonsin skulle man höra något om Svealand, eller Götaland. Så jag skrev till programmet.

Sluta sprida era konstiga föreställningar om livet utanför Stockholm.

Nybro kommun har 17inv/km2. 
Luleå har 37. 

Det är vääääääldigt långt mellan människorna i Göööötaland. 

Jag blir så less på generaliserande huvudstadsbor.
De har läst.
Men de har inte svarat, fegisarna.

*****

torsdag, april 11, 2019

Efter att ...

.. ha lyft min kroppsvikt 10x3 gånger på gymmet, kommit hem och duschat och slappar lite, lyssnar jag på utmärkta Meny i P1.

Det pratas ost. Lokala varianter. Från Jämtland, t.ex.
 - Sedan har vi ju andra lokala sorter, till exempel kaffeost i Norrland.

Häpp! Vad är det som är så komplicerat?

Kaffeost är en specialitet som knappt förekommer annat än i Tornedalen. I vilket fall inte i Gävle. Och grodan levererades inte av programledare Tengby, utan någon "expert" på området.

Nu ska jag gå på Systemet.  Tänkte köpa något gott vin för helgen. Lokalt afrikanskt, kanske.

*****

tisdag, april 09, 2019

Vilken man!

Inringare i dagens Ring P1.


"Jag har bott halva mitt liv och är född i Stockholm, men även bott i småorter i landet, och även i Norrland."

Tänk att det finns så kompletta människor! Man imponeras ju.
Vilken man!

*****