![]() |
| Södra stadsfjärden |
Allt - Inget
Nedkast - Uppkast.
Med krydda och en del snygga bilder.
Från en, för många okänd del av Sverige.
Nu!
onsdag, juni 17, 2026
måndag, maj 25, 2026
söndag, maj 10, 2026
Trenden ...
.. håller i sig. Jag menar nu den trend som jag observerat snart det senaste året.
Det handlar om att vädret är ihålligt. Blir det sol och varmt, så blir det i några veckor. Tänker på förra sommaren, som blev rekordvarm och det länge.
I höstas var det gråväder. När snön borde komma, var det istället stilla och grått. Temperatur kring nollan. Och det varade i stort sett hela november och in i december.
I januari och februari var det kallt, kallt, kallt. Och inte heller här någon nederbörd att tala om.
Sedan kom mars, som blev varm och 'ovintrig'. Det höll i sig in i april. Snön försvann fort.
Och nu ... blåst, blåst och blåst. Dag efter dag, efter dag. Det är bara att hålla i hatten.
Vi är vana med omväxlande väder. Men det verkar borta.
*****
torsdag, maj 07, 2026
Va!!?
Åska i maj. Så brukar det inte vara. I och för sig kom den aldrig till oss. Men den hördes inifrån landet. Den här bilden är tagen från en promenad längs kajen i norra hamnen.
*****
tisdag, mars 24, 2026
Jaha ...
torsdag, mars 19, 2026
Jag kan inte låta bli ...
.. att ondgöra mig över vädret vi haft här i vinter. Det är nu mitten av mars. Vanligtvis en frisk och fin månad, med mycket snö och sol. Men i år går det där åt skogen. Nu har vi 8 grader över noll och den lilla snö vi har haft är på upphällningen.
Inte många själar ute på ispromenad.
Det värsta är också att våra fina isbanor och isvägar verkar få kort säsong. Visst har det varit kallt och isen är mer än metertjock. Det säger kommunen som kollar detta. De franska turister som åker charter hit för att uppleva vinter, kommer att bli besvikna.
Bilvägarna på isen till några av skärgårdsöarna har fått vara igång ett tag. Men nu börjar de 'drunkna' i flödvatten, ofta mer än decimeterdjupt.
Det är samma fenomen vid vår stuga, så att komma ut på isen med skidor, vilket vi brukar göra hela mars och kanske april är bara att glömma i år.
Kanske är det här den nya given från klimatet.
*****
måndag, mars 16, 2026
Ja, nu fortsätter det ...
*****
tisdag, mars 03, 2026
Minnet är ...
![]() |
Men det har varit värre. Minus 22,6 i medeltemp uppmättes 1985. Det är bistert
Jag har inget emot vinter. Men den bör vara lite variationsrikare än månadslånga köldperioder. Det får gärna svänga från rekordkallt i två-tre dygn, till mera hyfsade temperaturer. Kanske 6-7 minus. Det är idealiskt.
Nu har det svängt. Och det gillar jag inte. Början på mars ska vara vinter - ja, hela mars och en bit in i april. För någon vår får vi inte förrän i maj. Nu har vi plusgrader. Slabb och slask väntar de närmaste dagarna. Och det finns folk som jublar. Själv vet jag inte vad det är som tjusar med att gå omkring i blötsnö och vattenpölar. Vååååår! Jojo. Okunnighet säger jag.
![]() |
| Blötsnö är dagens väder. |
*****
tisdag, februari 17, 2026
lördag, januari 17, 2026
Betyg IG
torsdag, december 25, 2025
Nog undrar man ...
.. vad de utländska turisterna i stan ska berätta för sina kompisar därhemma, när de kommer hem från sin resa till den förmodade julstämningen i stan där låååångt norrut. I Arktis.
De hörs på stan, när vi promenerar omkring. Direktflyg från Paris och Zürich gör sina avtryck.
Vi själva skäms över hur stan ser ut. Idag vaknade jag till väderrapporten i radion som berättade att Malmö klockan 6 i morse hade minus 6, medan vi här i Arktis hade plus 5. De lockar inte ut oss på någon längre promenad. Det är helt enkelt bedrövligt.
Vi får hålla oss till de gator som värms upp av överskottsenergi från våra industrier.
*****
torsdag, december 18, 2025
Så var det ...
*****
måndag, december 15, 2025
Göteborgsvinter
Maken till fiaskovinter idag, då det regnar oavbrutet. Den snö vi fick i veckan som prydde vår stad, har nu berövats oss å det grövsta.
Så nu tror väl några att det är vår. Så dumma är ju en del.
*****
tisdag, oktober 07, 2025
tisdag, september 23, 2025
Vart ska all ...
torsdag, augusti 07, 2025
Så har ...
tisdag, augusti 05, 2025
måndag, augusti 04, 2025
Det är så gott som ...
lördag, augusti 02, 2025
Pust
tisdag, juli 29, 2025
Karl-Heinz ...
Sommaren fortsätter. 25-27 grader varmt och visst har det kommit lite regn. Men det var bara lätt, lätt, lätta droppar i någon kvart. Och enligt radarkartan så är inget mer i sikte på väg hitåt. Vi hade behövt en del.
Solen skiner från en molnig himmel.
*****




















