Visar inlägg med etikett Väder. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Väder. Visa alla inlägg

måndag, maj 25, 2026

Elake Urban ..


.. sviker oss.
Regn och nordvindar.

Vi får se vad syrrorna hittar på.

*****

söndag, maj 10, 2026

Trenden ...

.. håller i sig. Jag menar nu den trend som jag observerat snart det senaste året. 

Det handlar om att vädret är ihålligt. Blir det sol och varmt, så blir det i några veckor. Tänker på förra sommaren, som blev rekordvarm och det länge.

I höstas var det gråväder. När snön borde komma, var det istället stilla och grått. Temperatur kring nollan. Och det varade i stort sett hela november och in i december.

I januari och februari var det kallt, kallt, kallt. Och inte heller här någon nederbörd att tala om. 

Sedan kom mars, som blev varm och 'ovintrig'. Det höll i sig in i april. Snön försvann fort.

Och nu ... blåst, blåst och blåst. Dag efter dag, efter dag. Det är bara att hålla i hatten.

Vi är vana med omväxlande väder. Men det verkar borta. 

*****

torsdag, maj 07, 2026

Va!!?

Åska i maj. Så brukar det inte vara. I och för sig kom den aldrig till oss. Men den hördes inifrån landet. Den här bilden är tagen från en promenad längs kajen i norra hamnen. 


*****

tisdag, mars 24, 2026

Jaha ...

- så fortsätter den här usla vintern att hitta på konstigheter.

Långa perioder av samma sorts väder. Grått, grått, grått. Kallt, kallt, kallt. Plus-, plus-, plusgrader. Och nu blåst, blåst, blåst av det kraftigare slaget.

Så nu får vi bara konstatera att det är kört med ett VM. 

VM i sparkstötting skulle ha ägt rum helgen 28 mars.

Det blir alltså okört.

Och nu regnar det.

*****

torsdag, mars 19, 2026

Jag kan inte låta bli ...

Inte många själar ute på ispromenad.
.. att ondgöra mig över vädret vi haft här i vinter. Det är nu mitten av mars. Vanligtvis en frisk och fin månad, med mycket snö och sol. Men i år går det där åt skogen. Nu har vi 8 grader över noll och den lilla snö vi har haft är på upphällningen.

Det värsta är också att våra fina isbanor och isvägar verkar få kort säsong. Visst har det varit kallt och isen är mer än metertjock. Det säger kommunen som kollar detta. De franska turister som åker charter hit för att uppleva vinter, kommer att bli besvikna. 

Bilvägarna på isen till några av skärgårdsöarna har fått vara igång ett tag. Men nu börjar de 'drunkna' i flödvatten, ofta mer än decimeterdjupt. 

Det är samma fenomen vid vår stuga, så att komma ut på isen med skidor, vilket vi brukar göra hela mars och kanske april är bara att glömma i år. 

Kanske är det här den nya given från klimatet.


*****

måndag, mars 16, 2026

Ja, nu fortsätter det ...

.. att inte hända nå't alls i stort sett. Den här vintern blir nog av den tristare typen. I alla fall vädermässigt. Lång gråperiod november -  december. Lång köldperiod i januari-februari. Och nu en grå varmperiod igen, som inte vill ge sig om man ska lita på prognoserna.

Vad är det för påhitt?

*****

tisdag, mars 03, 2026

Minnet är ...

.. relativt kort. Det är sant, när jag läser en notis i dagens tidning om februarivädret. En f.d. kollega till mig har som arv att föra statistik över vädret. Det gör han från sitt hem på Skurholmen här i Luleå. (Skurholmen är en stadsdel nära centrum.) Arvet har han fått från sin far, som fått det från  sin far .... Statistiken är alltså mer än sekelgammal.

I februari blev medeltemperaturen minus 15,5 grader. Det ser inte så mycket ut, men som medeltemp är det rätt mycket. Jag har tyckt att det varit väldigt kallt.

Men det har varit värre. Minus 22,6 i medeltemp uppmättes 1985. Det är bistert

Jag har inget emot vinter. Men den bör vara lite variationsrikare än månadslånga köldperioder. Det får gärna svänga från rekordkallt i två-tre dygn, till mera hyfsade temperaturer. Kanske 6-7 minus. Det är idealiskt.

Nu har det svängt. Och det gillar jag inte. Början på mars ska vara vinter - ja, hela mars och en bit in i april. För någon vår får vi inte förrän i maj. Nu har vi plusgrader. Slabb och slask väntar de närmaste dagarna. Och det finns folk som jublar. Själv vet jag inte vad det är som tjusar med att gå omkring i blötsnö och vattenpölar. Vååååår! Jojo. Okunnighet säger jag. 

Blötsnö är dagens väder.

*****

lördag, januari 17, 2026

Betyg IG

Den här vintern är en stark kandidat till att bli en riktig Skitvinter

Skralt med snö. Långa perioder med gråväder och plusgrader med regn. Sean 25-30 kallgrader., som idag övergått till plusgrader igen. 

Schlabb och schlask.

Nåja - man får väl vara glad att inte sommarmånaderna fungerar på samma sätt. Nollgradigt ena dagen och 25 plus nästa dag, eller tvärtom.

IG blir betyget.

*****

torsdag, december 25, 2025

Nog undrar man ...

.. vad de utländska turisterna i stan
 ska berätta för sina kompisar därhemma, när de kommer hem från sin resa till den förmodade julstämningen i stan där låååångt norrut. I Arktis. 

De hörs på stan, när vi promenerar omkring. Direktflyg från Paris och Zürich gör sina avtryck. 

Vi själva skäms över hur stan ser ut. Idag vaknade jag till väderrapporten i radion som berättade att Malmö klockan 6 i morse hade minus 6, medan vi här i Arktis hade plus 5. De lockar inte ut oss på någon längre promenad. Det är helt enkelt bedrövligt. 

Vi får hålla oss till de gator som värms upp av överskottsenergi från våra industrier.


*****

torsdag, december 18, 2025

Så var det ...

.. dags igen. 


All lokaltrafik instålld. Det regnar på frusna vägar och bussarna tar sitt ansvar.

Sen är frågan: Hur ska alla ta sig hem från jobbet?

Skitvinter, som sagt.

*****

måndag, december 15, 2025

Göteborgsvinter

Maken till fiaskovinter idag, då det regnar oavbrutet. Den snö vi fick i veckan som prydde vår stad, har nu berövats oss å det grövsta. 

Så nu tror väl några att det är vår. Så dumma är ju en del. 


*****

tisdag, september 23, 2025

Vart ska all ...

.. luft ta vägen där den så ivrigt drar fram över innerfjärdarna och skapar vågor som vore de havsditon.

Två dagar har sett ut ungefär såhär, med nordostliga attacker.


*****

torsdag, augusti 07, 2025

Så har ...

.. vädret tagit sig i kragen. Åtminstone vad gäller värme. Nu står termometern på mera blygsamma 21 grader. Men så har ju förstås Floris beslutat att flytta hela lufthavet till Rys(s)land, eller åtminstone Finland. Med kraft. Det gäller att hålla i hatten.

Någon regnskur kommer vi kanske att få, men solen är rätt tapper ändå, så vi åker iväg till stugan i skogen vid havet.

En sak som värmen
orsakat, är att det mesta av sommarblomningen verkar ha gett upp. Inga prästkragar, ingen rödklöver, inga blåklockor eller vänderot. Renfanan är dock ståndaktig, tack och lov.


Honungsbaren vid husknuten är delvis vandaliserad på grund av blåst, men håller öppet för gäster. Stundtals är det trångt. Bilden visar påfågelöga, amiral och humla i sällskap. De verkar ha det trivsamt, men ville inte ställa upp sig för fotografering.



Sommaren går vidare.

*****

tisdag, augusti 05, 2025

Så var det dags ...

.. för skyfall igen. Den här gången i stan, som vi valt idag.



*****

måndag, augusti 04, 2025

Det är så gott som ...

.. hundra procent inomhusdag idag. Nåja - det behövs. Men måste det vara så våldsamt. Okej, det skulle gå att duscha, för omgivingen är ju av rumstemperatur.

20 grader och skyfall. Ovanligt.


*****

lördag, augusti 02, 2025

Pust

Tropiska nätter är vi inte
så vana vid, i mina trakter. Nu har vi haft ett  antal sådana. 10 stycken har uppmätts på Rödkallen, en fyr och ö i Luleå skärgård. Tio nätter i rad(!!!) mellan 22 och 31 juli.

Man blir lätt och rätt passiv i sådana förhållanden. Och vi ska också tänka på att det fanns många dagar innan den 22juli som var tropiska, i alla fall dagtid. Augusti har börjat likadant. Vi kunde notera tropiska nätter både igår och i natt.

Nu kan man ju undra hur i herrans namn man står ut, när man besöker sydligare nejder - Rhodos, Kreta med flera Medelhavstrakter. Ja inte vet jag, men då är man inställd på det - bor på luftkonditionerade hotell, slappar i allmänhet. Men här har vi inte AC mer än i bilen.

Underhållet av tomten har verkligen pausats. Klippa gräset, nej, nej, nej. Rensa ogräs i stekande sol är heller ingen höjdare. Slyröjning ... glöm det!

 - Nä, nu tar jag siesta.

*****

tisdag, juli 29, 2025

Karl-Heinz ...

.. tänker tydligen inte hälsa på här hos oss. Vi som åkte till stan för att göra ärenden och köra ett par maskiner tvätt, när det nu skulle vara ruskväder - ja, enligt SMHI alltså. 

Sommaren fortsätter. 25-27 grader varmt och visst har det kommit lite regn. Men det var bara lätt, lätt, lätta droppar i någon kvart. Och enligt radarkartan så är inget mer i sikte på väg hitåt. Vi hade behövt en del.

Solen skiner från en molnig himmel.


*****