Visar inlägg med etikett Bredband. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bredband. Visa alla inlägg

onsdag, december 11, 2024

Mysterier

Har du sett ett så'nt där videoklipp där unga människor presenteras för en gammal telefon. Alltså en så'n där svart i bakelit, med nummerskiva.

Och ungdomarna/barnen förstår ingenting, för de har aldrig sett, aldrig använt annat än mobiler. Det är ganska kul att se deras bekymmer. Samtidigt förstår jag dem.

Nuförtiden hör och ser jag annat som måste skapa frågetecken för de, som bara varit med på 2000-talet, eller delar därav. 

Vi drabbas mer och mer av bedragare, verkar det som. Rätt ofta hör jag talas om hur folk blir uppringda och förledda att exempelvis ange sitt bank-id. Bedragarna är duktiga på att spela förtroendeingivande.

"Lägg på luren!", är den uppmaning man får, och ser i media.

Vet en 13-åring, typ, vad det är? Vad är en lur? Själv använder jag då inte det ordet för min mobil. Men jag erkänner - jag säger nog själv samma sak, om jag ska ge ett råd. Eller kanske bara "lägg på!"

I radio och TV rapporteras det i stort sett från världens alla hörn. Ibland avancerat med både bild och ljud. Men det kan lika gärna vara ett telefonsamtal från en mobil. Det funkar ju bra i de flesta fall - men tätt som oftast blir det fel.

"Oj. Där fick vi ett avbrott på linjen", säger programledaren.

Avbrott på linjen. Vilken linje? Har också hört "oj, där tappade vi ledningen", när det blir avbrott i rapporteringen. 

Jag vet att många av oss tittar på TV eller använder dator via bredbandsledningar. Men själva mobilen har sällan någon ledning. 

Så koppla in dig på linjen nu, och berätta om andra exempel som du hört, eller varit med om.

*****

onsdag, februari 02, 2022

Beslut

Vi har utsatts för kampanj. I vårt område (stugan i skogen vid havet) ses vi nog som lite udda, sedan något år, eller är det två. Då drogs bredband i området och till oss fick de inte komma. Det var fyra-fem stugor som tackade nej. Stugor som på sin höjd är bebodda sommartid några veckor eftersom ägarna bor långt ner i syd. 

Det  gäller ju inte vårt hus förstås. Vi är ju där lite då och då året runt, så då blev vi väl ännu mer "udda", som inte ville ha bredband. En annan ägare som valde samma alternativ sa "... det kan väl få finnas något digitalfritt i livet". Inte för att han var helt dataförnekare, men i likhet med oss tyckte han att det mobila bredbandet fungerade utmärkt för det behov han hade. Detsamma tycker vi. Och nu, när nästan alla skaffat bredband på tråd (Så urmodigt - tråd, ledning. Var det inte genom luften som var vitsen? Att man inte skulle ha någon ledning. Det var ju därför man skrotade det fasta telefonnätet, bl.a.), så funkar det mobila ännu bättre, eftersom belastningen på mobilmasten i närheten minskade. 

Nu tycker ip-Only, som bredbandsbolaget heter att vi ska få chansen att ångra oss, och har ringt dagligen den senaste veckan och smörat. 

Men de är inte så lyckosamma. Visst - vi tog oss ytterligare en funderare. Men svaren på de frågor vi hade besvarades svävande och inte så förtroendegivande. Ibland skulle det kosta 25000. Nästa gång 19000. Och till och med 11000 kronor. Alternativen förstod vi inte.

Idag tog vi beslut. Vi säger nej. Punkt.

Det kändes skönt.


*****

Uppdatering: Lite senare kunde jag på områdets FB-gruppsida läsa, att två andra också tackat nej. De upplevde inte erbjudandet som seriöst.