I dagens Nordegren & Epstein (P1) diskuterades en fråga som storligen förundrar mig. Det var en herre som var ordförande i E-sportförbundet som efterlyste fler åtgärder från regeringen för att främja sporten.
- Vi vill även in i Idrottsförbundet, sa han.
Naturligtvis fikade han även efter ekonomiskt stöd i likhet med vad som erbjuds andra idrotter.
Amanda Lindh var inkallad till studion för att svara på frågor om vad regeringen gör i frågan. Hon verkade också helt inne på spåret att E-sport är en idrottsgren. Eller kultur. Men hon visste egentligen inte på vilket ben hon skulle stå.
Vad är idrott. Vad är sport?
Är det att hundratals människor sitter i en arena och spelar dataspel mot varandra? Jag som trodde sport och idrott kräver fysisk aktivitet. Svett och träningsvärk.
Och hur är det med dopning? Energidryck? Coca-kola? Julmust?
Jag vet i alla fall vilket ben jag skulle stå på. Tramsbenet.
*****
Läs mer om
E-sport.