Visar inlägg med etikett Tävling. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tävling. Visa alla inlägg

torsdag, februari 23, 2023

Vi tittar till ...

.. aktiviteterna i Södra hamnen i det fantastiska vädret. Blå himmel, vindstilla, och sol. De har kommit en bit till med skulpturerna, men finputsning återstår. Kanske inte med påfågeln. Den ser färdig ut. Och vilket arbete att fixa alla de där detaljerna.

Nere på isen pågår ett långlopp. Vi som promenerar längs banan blir hela tiden omkörda av hundratals åkare. En person åker snabbast. Han ligger sisådär 200 meter före klungan, hela tiden. För vi ser dem vid flera tillfällen. De åker ju en runda, så ibland hinner de vända och komma tillbaka förbi oss. Fattar inte hur de orkar. Det längsta loppet är 200 km. Vet inte vilken dag det ska gå. Men tänk dig - åka skridskor i 20 mil!!! Då skulle man nog vara rätt mör ett antal dagar efter.


Vår tur blev också rätt lång. Det blev 12,51 km idag med apostlahästarna. 

*****

onsdag, november 27, 2019

Idrott - sport

I dagens Nordegren & Epstein (P1) diskuterades en fråga som storligen förundrar mig. Det var en herre som var ordförande i E-sportförbundet som efterlyste fler åtgärder från regeringen för att främja sporten.
 - Vi vill även in i Idrottsförbundet, sa han.
Naturligtvis fikade han även efter ekonomiskt stöd i likhet med vad som erbjuds andra idrotter. 

Amanda Lindh var inkallad till studion för att svara på frågor om vad regeringen gör i frågan. Hon verkade också helt inne på spåret att E-sport är en idrottsgren. Eller kultur. Men hon visste egentligen inte på vilket ben hon skulle stå.


Vad är idrott. Vad är sport?
Är det att hundratals människor sitter i en arena och spelar dataspel mot varandra? Jag som trodde sport och idrott kräver fysisk aktivitet. Svett och träningsvärk.

Och hur är det med dopning? Energidryck? Coca-kola? Julmust?

Jag vet i alla fall vilket ben jag skulle stå på. Tramsbenet. 

*****
Läs mer om E-sport.