onsdag, maj 20, 2015

Skotska intryck (3)


Skottland är whiskyns förlovade land. Det berättades att all den whisky som ligger och mognar i lager runt om i Skottland är värd mer än Englands (Skottarna skiljer mycket strikt på sitt eget land och England.) guldreserv. Sant eller inte, men det är mycket pengar.

En annan stor näring är fårskötseln. Får ser man överallt i landskapet. Och jag menar överallt. Massor. En och annan ko, ja. Någon enstaka häst, visserligen. Men får, får, får, får och får. Jag trodde att vi skulle få fårkött i parti och minut på varenda matställe, men där bedrog jag mig. Det är för ull och ylleproduktionen som man får mest betalt.

Vi besökte en fårfarm utanför Aviemore. Inte så mycket för att titta på fåren, som att få vara med om hur man undervisar fårhundarna. De där kloka och snälla hundarna av rasen border collie, som är så idealiska för att valla får.

På den här farmen fanns inte mindre än 18 hundar i arbete och ett antal små valpar på tillväxt. Till exempel den 14-åriga trotjänaren, som genast fattade tycke för mig och kom och buffade för att bli omklappad och som sedan stannade vid min sida, lade sig på mina fötter och iakttog hur kompisarna fick jobba ute på fältet. Eller den helt blinda tiken, som också fick vara med, och som klarade uppgiften rätt galant, trots sitt allvarliga handikapp.


Det var fascinerande att se och höra hur det gick till. Fåraherden dirigerade sina hundar på distans med gälla visselsignaler. Olika för varje kommando. Vänster, höger, samla ihop, dela flocken i två .... Ja, inte vet jag hur det gick till, men det fungerade. Bland hundarna fanns alltså såväl veteraner som jobbade effektivt, och ettåringar som praktiserade med blandad framgång. En flock samlades ihop och sedan demonstrerades ullklippning, som jag tycker ser så brutalt ut. Men fåret protesterar inte alltför mycket.

När vi efter knappa timmen var klara fick vi träffa både de nyfödda lammen och de sju veckor gamla valparna. Intressant att se hela hanteringen förutom det sista, dvs. vävningen av de tartanrutiga ullhalsdukar vi köpte i en butik. De blir bra att ha i höst.


 









*****

3 kommentarer:

Hillevi sa...

En fantastisk dag fick ni här och inte något man läser om varje dag. Vyerna i bakgrunden är inte heller att förakta. Ni har haft en fin resa med många upplevelser att leva länge på.

Bert Bodin sa...

Hillevi: Sannerligen! Det var en fin resa. Många kunskaper rikare blev vi. Historia och kultur.

Elisabet. sa...

Och jag läser och ler och tänker att det blir nog bra den där resan, i alla fall om pv får vara frisk. Tack som länkade Bert!