tisdag, augusti 25, 2015

Generositet

Nu har jag tydligen haft spenderbyxorna på igen. Förra gången betalade jag en räkning två gånger. Pengarna rutschade tillbaka rätt snabbt till mitt konto. Den här gången, däremot, var jag omedveten. Men det kanske beror på att summan var av mindre modell.

51 kronor har jag tydligen varit för generös med. För nu kom en check från Telia på den summan. Schysst! Särskilt som jag inte vet vad det är som jag betalt för mycket.

Avin kom med posten i vanligt brev. Bara att lösa in. På ICA till exempel, som tar 30 spänn för besväret. Men värre är det hos den giriga banken, som vill ha 50 kronor för att lösa in min 51-kronorscheck. En krona över till mig, alltså.

Jag tror jag går till ICA, växlar in den och ger 21 kronor till damen som sitter utanför.

Banken behöver inte mina pengar.

*****

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Såna får vi många av .. jag hade flera häromdagen, somliga på flera tusen kronor!
Vi tar 25:- för att lösa in dem (och det tycker jag är rimligt), men jag har det på att Swedbank löser in dem fritt om pengarna sedan förs över på ens konto?

Bert Bodin sa...

Nu är det så liten summa att jag inte bryr mig om att gå på banken. Så det får bli ICA. (Har inget Hemköp i närheten. :-) )