onsdag, augusti 26, 2015

Jag tror jag ger upp

Finns det en borrsäsong? Jag har konstaterat att det är så. Vet inte vad du säger, men idag har jag iakttagit påtagliga och ovedersägliga bevis för detta.

Det började i förmiddags, då jag i avkopplingens rus beslöt att ta en lugn kopp kaffe på balkongen. I samma ögonblick jag steg ut där satte en slagborr igång i något bärande betongfundament i huset. Man hörde inte vad man tänkte.



Nåja - Jag tog mitt kaffe i protest och försökte bortse från vibrationerna. Dagen går vidare i sin vanliga lunk. Och för att undkomma svallvågorna i kaffekoppen, avslutar jag snabbt och går och handlar. När jag kommer tillbaka är det tyst.

Någon timme senare sätter det igång igen! Ännu värre. Men nu från P-huset i kvarteret intill, där det borras, skärs i plåt, bankas .... Ja, jag vet inte vad. Men då kan jag stänga ljudet ute genom att stänga balkongdörrarna. Oljudet fortsätter i en timme.

På eftermiddagen ger jag mig ut på stan. Tänkte att jag kunde ta en fika på någon uteservering. Träffar en bekant, som jag pratar med en bra stund, just vid det tilltänkta fiket. Han är dock på väg därifrån för att börja jobba. Och samtalet dränks plötsligt i ett öronbedövande och skärande oljud. Någon sågar stenplattor runt hörnet, där man håller på att lägga om gatan. Det är omöjligt att föra samtal och jag hoppas utföraren har hörselkåpor. Skippar idén med kaffe och går hem istället.

Tar av mig skorna i hallen. Tänker att det får bli en fika hemma istället. I samma ögonblick som jag spolar vatten i vattenvärmaren sätter det igång igen. Borren i huset. Den har ju varit tyst sedan i förmiddags! Tar på mig skorna och tänker fly, men besinnar mig. Nu är det ju försent för eftermiddagsfika.

Inser plötsligt att det snart är dags för det årliga besöket hos tandläkaren.

Sätter mig här och skriver denna forskningsrapport istället.

Slutsats: Det är borrsäsong.
RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

*****

Inga kommentarer: