fredag, juni 09, 2006

Examensdag

Skolans artigaste pojke har just fått sitt diplom. Det hela handlade om en omröstning bland Lövskataskolans barn. Rotary International stod bakom kampanjen. Under en del av vårterminen fick klassens elever rösta, varje vecka. Jag åkte upp mot toppen undan för undan.

Känslorna var dubbla. Visst var jag stolt på ett sätt. Men nog var det lite skämmigt också. Artig var väl liktydigt med mesig, tyckte jag någonstans långt inne.

Nåväl, nu gick det som det gick, och på examensdagen fick jag ta emot det ståtliga diplomet som "Skolans artigaste pojke". Vår skolfröken Aurora Strömberg, en dam med bestämda åsikter, ser också stolt ut.

Jag hade fått ny snoddslips med texten 'Rock and roll'på söljan. Bältet köpte pappa och jag samma morgon i Blomqvists herrekipering, i Cityhuset på Örnäset. Jag fick välja själv. Ett brunt bälte med en bild av en indianhövding på spännet. Det lyste i mörkret.

"Han valde det dyraste", sa försäljaren.
"Jaha - kunde väl tro det", sa pappa och betalade.

  Posted by Picasa

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: