tisdag, augusti 08, 2017

Funderingar

Jag är känd för att märka ord. Det är inget jag skäms över. Det ger mig en del funderingar rätt ofta.

Ta till exempel ordet drönare. Då tänker du förmodligen på de där flygande mackapärerna, som hittills använts mest i filmsammanhang. Otaliga är de svepande åkningar på hög höjd över vackra landskap, i snart sagt varje TV-serie. Utvecklingen av dem förutspås nu leda till att vi kan vänta oss att få varor levererade hem till dörren med en drönare. Ursäkta mig, men hur ska det funka i praktiken?

Tänk dig att du beställer en matkasse. Ska den då dimpa ner på gården där du bor, eller flyger den in på balkongen, eller i trapphuset och letar upp din dörr? Och bevare mig om du beställer soffan "Latmask" från det stora möbelvaruhuset ...!!! Vad händer då om datorn, som förmodligen är inblandad, kraschar? Datorer gör det. Att få en soffa i huvudet är inte särskilt nyttigt. Jag lovar.

Nu lättar Sverige på bestämmelserna kring drönare och privatpersoner ska få större frihet att använda dem, utan att behöva tillstånd. Kanske har du snart en drönare som spanar på dig genom fönstret, där du bor på åttonde våningen. Och det kan du inte göra något åt.

En leksak, precis som snö- och sjöskotrar. Fullständigt onödiga, men av någon anledning skall Sverige bara storögt acceptera och imponeras över sig själv och vår frihet. 

Apropå latmask. Synonym till just drönare. Men drönare kan också betyda bihanne.
---

Ett helt annat ord som jag reagerat över en tid är ordet kurator. Sådana fanns till exempel förr på varenda skola. Nuförtiden är sådana tjänster alldeles för kostsamma. (Bättre förr?) Dit kunde man vända sig om man hade problem av olika slag, främst av social natur. Hemma, eller i skolmiljön. Själv har jag aldrig behövt någon.

Nu har ordet, via engelskans curator, dessutom börjat betyda "person som anordnar utställningar". Finns alltså på de flesta muséer. Och för att ytterligare förvirra, så hörde jag härom dagen en reporter i Kulturradion, berätta om en utställning som kuratorn kurerat!
Var den sjuk, utställningen?

Svenska är konstigt.


*****

2 kommentarer:

Cecilia N sa...

Plus att det tydligen på studentnationer finns qurator. Jag har förstått det som en student som sköter och administrerar i nationen, antagligen med studieuppehåll och lön.

Bert Bodin sa...

@Cecilia N.
Jo, jag läste också det.