tisdag, augusti 22, 2017

Komplicerat

Vad är det som är så svårt? Nu ska min kommun bli "dubbelt så bra" på källsortering. Bra!

Det skulle innebära att 80% av allt som räknas som avfall, sorteras och återanvänds på ett eller annat sätt.

För närvarande är det alltså bara 40%, som hamnar rätt. Det är ändå högre än rikssnittet, som ligger på 30%.

Och jag undrar som sagt, vad det är som är så svårt att begripa, när vi redan för någon månad sedan passerade gränsen för vad jordens resurser orkar med i år.

Själv hävdar jag att vi i vårt hushåll är bra på att sortera och återanvända. Har knappt köpt en plastkasse det här året och inget avfall hamnar fel. Vi kan nämligen läsa. Vi kan förstå. Och vi kan göra rätt. Lätt som en plätt.

Hur ska det då gå i framtiden? Ja, när jag läser att återvinningsprocenten bland studenter är bara 11%, så förstår jag vad curling innebär på sikt.

*****

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, det är helt enkelt inte klokt!

Cecilia N sa...

Min svåger bor i Stockholm och har fortfarande sopnedkast!
Jag trodde inte det var sant!
Jag trodde att allihop plomberades för minst 25 år sen.

Bert Bodin sa...

@Elisabet.

Precis!

Bert Bodin sa...

@Cecilia N.

Jag är inte förvånad. Storstäder är ett otyg i många avseenden. Jag har också erfarenheten att många av mina bekanta i Stockholm struntar helt i sortering.