söndag, december 28, 2008

Ibland förändras nästan allt

Vårt julfirande i stugan fick ett abrupt slut igår kväll. Under middagen drabbades mamma av stroke.

För första gången i mitt liv ringde jag 112. Fantastisk hjälp av lugn och saklig kille där. Medan vi talade skickade han ut ambulansen. Men det kändes som ett äventyr. Skulle de hitta oss ute i skogen? Jag tog på mig pannlampa och reflexväst och traskade iväg efter den kolsvarta skogsvägen till en korsning någon kilometer bort, där jag anade att ambulansen kunde ta fel väg. Ett bra tag fick jag stå där i mörkret och vänta, men efter någon halvtimme dök helljusen upp längst bort i en kurva.

Mamma var hela tiden kontaktbar. Yr och vimsig, men fullt klar i huvudet annars.

Ambulansmännen skötte det hela suveränt och småskämtade till och med. (Stort tack till dem.) Mamma hängde med, även om hon naturligtvis var orolig. För andra gången i sitt långa liv inlagd på sjukhus. Förra gången var för 40 år sedan.

Jag följde med till sjukhuset och fick vara med henne tills hon kom upp på sin sal på strokeenheten. Inget tillstötte och jag kunde åka hem framåt nattkröken.

Idag har vi syskon varit hos henne i omgångar, under i stort sett hela dagen. Och vi noterar redan framsteg. Mamma är glad och verkar trygg. Klarade middagen bättre än lunchen, rent "hantverksmässigt" alltså. Höger arm ville inte lyda igår. Men nu går det bättre och bättre. Det närmaste dygnet är viktigt.

Vi hoppas på fler framsteg.
*****

Inga kommentarer: