onsdag, mars 27, 2013

Vad ska man tro ...


.. om Sveriges framtid, när man läser gårdagens och dagens tidningar. Ibland känner jag mig som en riktig folkpartist, gud förbjude. Men det är något skumt med den svenska skolan.

Resultaten blir sämre och sämre. Internationella jämförelser skickar oss längre och längre ner i listan. Läsförståelsen minskar. Eleverna mår dåligt. Lärarna likaså.

När jag så idag läser DN, (finns tyvärr inte på nätet) som berättar om den låga nivå som lärarstudenter kommer med, till högskolor och universitet, så börjar jag tro att det är raka spåret utför, som gäller.

Ett självgenererande degenererande, skulle man kanske kunna kalla det.

Lärarstudenter som inte har intresse av samhällsfrågor, som inte läser dagstidningar, som knappt kan stava. Lärarhögskolor som får "börja om" på högstadienivå med sina adepter. Hm!??

Och de stackars ambitiösa eleverna i skolorna "jagar betygen", hetsar, och mår dåligt.

När jag gick i skolan jagade vi inga betyg.

Vi fick dem.
Från klass 2.

Vi fyrtiotalister, som sägs vara den mest framgångsrika generationen.

Undrar vad det beror på?


 
 
*****

16 kommentarer:

  1. Ja, det finns sånt som borde förändras. Men inte är det bakåt man ska titta, de elever vi utbildar nu ska ju in i en framtid som vi inte vet så mycket om. Man kan också mäta på väldigt många olika sätt. Det är svårt att mäta kunskap och lättast är det att mäta enskilda förmågor. Att mäta och bedöma de komplexa förmågor som har mest att göra med hur livet och dess utmaningar kan mötas är väldigt knepigt. Här är ett sätt att mäta som kanske kan vara intressant att ta en titt på: http://ec.europa.eu/enterprise/policies/innovation/facts-figures-analysis/innovation-scoreboard/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingela: Men det jag mest oroar mig för är att läraryrket, det så viktiga, inte värdesätts mer. När jag läser DN som visar att blivande lärare kommer in på högskolorna t.ex med ett högskoleprovresultat som är sämre än om man lämnat in det och kryssat alternativet C på alla frågor utan att läsa dem... då blir jag orolig. C-krysset gav resultat 0,4. (Mot lärarkandidaternas 0,1 !!!)
      Samtidigt har jag en del insideinformation om hur läget är på utbildningarna. Ideliga exempel på elever som kommer in med undermåliga kunskaper i kärnämnena. Lärarhögskolan får börja om på högstadienivå.

      Radera
    2. Ingela: Att vi varit bra på innovationer/uppfinningar är känt sedan snart 150 år. Men uppfinningarna måste också tas om hand och utvecklas, och gärna här hemma. Och då måste vi ha duktiga människor som kan ta hand om det också.

      Radera
  2. Det var chockerande att höra på radion att läskunskapen och inte minst läsförståelsen sjunker hos ungdomarna. Hur ska de klara sig i framtiden om den inte kan förstå vad de eventuellt lyckas läsa. Vi får en flock lättledda lallande dumhuvuden som makten kan fösa framför sig utan att de kan argumentera för sin sak. Framtiden är dyster!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lasse Strömberg: Många skyller på det ökande användandet av datorer. Men det förstår jag inte alls. Man läser ju (eller måste ju läsa) på en datorskärm också....
      Eller ska framtiden bara bestå av dataspelande, bild- och ljudkommunikation?
      Förutom då, precis som du skriver, en elit, som kan fösa massorna framför sig.

      Radera
    2. Det är viktigt att kunna ta till sig information i text och att själv kunna producera text. Men det skriftspråkliga samhället berodde på att det var den teknik som människan hade funnit och kunde använda för att spara tankar och idéer. Det ensidigt skriftspråkliga samhället är på väg mot sitt slut och jag ser inget problem med det, bara fler möjligheter och en större mångfald.

      Radera
    3. Ingela: Jag inser att mångfald är bra. Men ser ändå inte vilka genvägar som finns, om man inte kan förstå en läst text. Jäsiken vilket liv det ska bli om allt ska förmedlas via talsyntes. Då har vi grav tinnitus hela bunten om 50 år.

      Radera
    4. Text kommer inte att försvinna. Den kommer alltid att vara viktig. Fler än någonsin är skribenter i dag och det är en positiv utveckling även om texternas kvalitet blir mer spretig när det inte bara är språkeliten som skriver. Men det kommer att finnas/finns andra sätt att sprida och bevara tankar och idéer. Bild och film kan till exempel vara mer talande och effektivare ibland. Man måste tänka ur perspektivet "det vidgade språkbegreppet".

      Radera
  3. Anonym08:47

    Lärare måste bli ett högstatus yrke, de är de som skapar framtiden. Detta måste göras på flera fronter, högre lön, bättre arbetsmiljö och även information om det positiva med yrket. När jag gick i skolan (80-90 talet) och funderade på vad jag skulle bli när jag blir stor så blev jag avrådd från att bli lärare (även från lärare) för att det var för dåligt betalt, för stressigt.....Nu när jag är äldre inser jag att detta må vara sant men Lärare är också ett yrke med många fördelar tex att man kan jobba nästa var som helst i vår avlånga land samt att man kan jobba deltid utan problem och det bästa att man får lära unga människor viktiga saker som de behöver i livet!!

    Jag blev inte lärare..../ Oskar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oskar: Jag har faktiskt jobbat som lärare under en period. Obehörig i och för sig, men fixade det rätt bra ändå, eftersom det var korta vikariat. Kontorsteknik, stenografi, maskinskrivning, redovisning, engelska, franska och samhällskunskap. Det var tider det.

      Radera
  4. Jag förnekar inte att det finns problem. Jag tror att hela samhället skulle tjäna på att läraryrket uppgraderades, både i status och lön. Vi sysslar också i dag med en hel massa som förr var till 100 % föräldraansvar och där anser jag att det borde finnas bättre stöd till de som inte riktigt klarar föräldrarollen. (Kanske större krav på ansvarstagande också?)

    Men det finns alltid två sidor - minst - av varje problem. Läs här: http://rektorsblogg.su.se/2013/03/27/kan-vem-som-helst-bli-larare/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingela: Jag är helt enig med dig. Samhället förändras. Men det är vi själva som bättre borde styra den förändringen.

      Radera
  5. Vickande lärare? Om du kunde ta SvD i uppläxning se länk angående deras resetips om "Sveriges bäst bevarade hemligheter" vore det en välgärning. I och för sig citerar SvD bara ett engelskt resemagasin Wanderlust så det kanske ändå inte är så illa.

    " För alla som älskar svenska deckare finns det i år en guidadtur i Fjällbacka som tar turisterna med på Camilla Läckbergs blodsprängda böcker. Deltagarna i rundturen erbjuds att lära känna de olika karaktärerna i böckerna som utspelar sig där.

    Vill man hellre uppleva natur än bokkaraktärer så tipsar Wanderlust om att besöka Hornborgasjön från mitten av mars till mitten av april och se 10 000 tranor dansa. ”Fågeldansen fungerar som en del av deras parningsritual innan de flyger till Spanien till sina traditionella häckningsplatser”, skriver tidningen. "

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kattvakt: Men de har också citerat fel. För i Wanderlust står det att tranorna flyger in till Hornborgasjön för att sedan ta sig vidare till sina häckningsområden. SvD har bara slarvat.

      Radera
  6. Ville bara påpeka en detalj i faran med den låga bildningsnivån som smyger in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kattvakt: Okej! Det lät lite märkligt. Men då förstår jag vad du menar.

      Radera

Välkommen att kommentera.