onsdag, november 27, 2019

Idrott - sport

I dagens Nordegren & Epstein (P1) diskuterades en fråga som storligen förundrar mig. Det var en herre som var ordförande i E-sportförbundet som efterlyste fler åtgärder från regeringen för att främja sporten.
 - Vi vill även in i Idrottsförbundet, sa han.
Naturligtvis fikade han även efter ekonomiskt stöd i likhet med vad som erbjuds andra idrotter. 

Amanda Lindh var inkallad till studion för att svara på frågor om vad regeringen gör i frågan. Hon verkade också helt inne på spåret att E-sport är en idrottsgren. Eller kultur. Men hon visste egentligen inte på vilket ben hon skulle stå.


Vad är idrott. Vad är sport?
Är det att hundratals människor sitter i en arena och spelar dataspel mot varandra? Jag som trodde sport och idrott kräver fysisk aktivitet. Svett och träningsvärk.

Och hur är det med dopning? Energidryck? Coca-kola? Julmust?

Jag vet i alla fall vilket ben jag skulle stå på. Tramsbenet. 

*****
Läs mer om E-sport.

4 kommentarer:

Turtlan sa...

Man ska ju inte exkludera. Det rätta ordet är inkludera.

Men sport... tveksamt. Är tex schack med i riksidrottsförbundet? Eller vad mer liknande aktivitet.

Jag röstar Nej i den frågan!

Bert Bodin sa...

@Turtlan

Nej - jag tycker också att det är väldigt tveksamt.

Vad blir nästa aktivitet att försöka bli "idrott"?

Turtlan sa...

Yatzy? Wordfeud? Lösa korsord?

Nä, skeptisk ang E-sport som sport. Sen går så många spel ut på att döda eller ha ett antal liv. Nja...

Bert Bodin sa...

@Turtlan

Skeptisk, är ordet.