måndag, juni 18, 2012

Om denna mångfald visste jag intet

På tredje plats.

Läser senaste numret av Vår Fågelvärld och blir faktiskt lite överraskad över en uppgift som finns där. I Sverige finns ca 250 häckande fågelarter. Relativt jämnt fördelade över landet.

Jo - jag vet att riktiga entusiaster har sett många fler än 250. Men nu talar jag om sådana som inte bara flyttar förbi, utan stannar och bosätter sig här.

Vi kanske har den godaste maten
Norrbotten (landskapet, alltså - inte länet) ligger högt upp på listan över de artrikaste. Dalarna toppar med 192 arter. Därefter kommer Västerbotten på plats nummer två med 190. Norrbotten placerar sig på en hedrande tredjeplats med 188 häckande fågelarter.

Trots att jag är relativt intresserad av fågellivet hade jag inte en aning om detta, utan trodde nog att artrikedomen var störst i södra Sverige. Dalarnas topplacering förmodas bero på det sydliga läget kombinerat med fjälltrakter. Norrbotten får förstås in en del östliga arter eftersom vi gränsar till Finland. "Västerbotten kommer som överraskande tvåa", skriver tidningen.

Alltid lär man sig något nytt.

*****
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer:

Mian sa...

Intressant!
Jag hade nog kunnat sätta en rejäl peng på södra Sverige. Ja där ser man.
Grattis till bronset.

Bert Bodin sa...

Mian: Det är inte alltid man känner glädje över att ens myter och fördomar krossas. Men här var det KUL! :-)

thord wiman sa...

Vore jag fågel flögo
jag norrut med mitt livs-
uppdrag.
Till myggmaten
Till aktivitetsljuset

Bert Bodin sa...

thord wiman: Jo, det var väl det jag trodde. Maten är bäst här. :-)