lördag, augusti 19, 2017

Augustilördag (Guuu vilken slätstruken rubrik.)

Det kändes som att den här dagen skulle bli rätt slapp. Och det blev det väl.
Gråmulen och fuktig. Några regndroppar i luften, men lätträknade.

Vi jobbar med den ved, som ska ge oss trivsel och värme i vinter. Fälld 2015. Kapad och huggen i fjol och travad utomhus. Nu fick den komma in under tak. Det är fiiiint med årgångsved. Det har jag bestämt.

Det finns massormer vedjobb efter de träd som fällts 2016. Den ska nu gå samma väg som den som travats idag. Men den får tillbringa ett år till utomhus.

Sedan måste jag ju bevaka insektsvärlden också. Och dokumentera. Nu är det nattfjärilarnas tid. De samlas kring lampan på förstubron under natten och sitter kvar där som smycken när dagsljuset återkommer.

Här träffar jag ett bandat silvergräsmott.
Nu blir nästa forskninginsats att leta rätt på var vi har silvergräs. Skulle gärna vilja se det.

Det finns alltid något att hitta på.

Daggkåpan gör skäl för sitt namn

Färsktravad ved

Bandat silvergräsmott
*****

4 kommentarer:

Steel City Anna sa...

Fina bilder!

Cecilia N sa...

Här har det plaskat mer. Dagsregn från mitt på dagen.

Cecilia N sa...

Men jag glömde ju säga att det var ett vackert litet djur du porträtterat.

Bert Bodin sa...

@Steel City Anna.
Tack!

@Cecilia N.
Här har plasket börjat nu ikväll.

Jo. Det finns fina små djur lite varstans.