lördag, november 14, 2009

Så mycket skäll

Tack för alla kommentarer och synpunkter som flutit in angående min MMA-drapa.

Idiot, dum i huvet, förståsigpåare, gubbe, med flera invektiv har jag blivit förärad i olika sammanhang, i kommentarerna här på bloggen, och i andra forum, och särskilt av de snälla, blida och kramiga MMA-stödjarna. Och jag har ju förstås mig själv att skylla, eftersom jag själv varit rätt elak i mitt inlägg.

Men min ståndpunkt är klar och orubbad. MMA borde bort.

Jag kan inte förstå jämförelsen med andra sporter, där det naturligtvis finns risk för skador. Men jag upprepar: De syftar inte till att göra varandra illa!

Angående avtrubbningen av vad vi uppfattar som våld, så är den helt klar. Jag har nog sett en del slagsmål av olika sorter under mina 60 levnadsår. På skolgården, vid festplatser och andra sammanhang. Ett hade de flesta av dessa duster gemensamt och det var att när en av kämparna låg ner, så var det klart. Avgjort. Man fortsatte inte att slå.

Sedan har samhället successivt utvecklats (om man nu kan kalla det så) mot hårdare och hårdare tag. Våldsskildringar i detaljrika filmscener, i dataspel etc. Och precis som vi påverkas av reklam oavsett vi vill det eller inte, så påverkas vi förstås av allt annat vi ser också. Särskilt när det framförs kommersiellt, det vill säga snyggt förpackat för att locka. Detta tror jag ingen kan förneka.

Så mina slutord i debatten blir att mana de som stöttar våldsexponering i alla sammanhang att tänka över sina intressen.

Eller åtminstone titta åt andra håll.

*****


Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: