onsdag, oktober 07, 2015

Vem är han - den där Pink Floyd


Två timmar, drygt för Pink Floyd-entusiaster och andra. Mest män i mogen ålder. Jag kunde räkna in max fyra kvinnor i den relativt lilla publiken på Kulturens Hus ikväll, när vi fick ta del av Peter Bryngelssons musikberättelse om den kända gruppen. Pink Floyd var en av mina absoluta favoriter. Men jag visste inte allt om dem. Det inser jag nu, när kunskapsbanken fylldes på av den före detta musikern från bandet Ragnarök, som ensam på scenen åstadkom en berättelse fylld av både pikanta detaljer och maffig musik.

Rubriken syftar till Peters första jobb i en skivbutik, där han förgäves för en kunds räkning skulle leta rätt på en skiva. Han hittade den inte, utan var tvungen att fråga butiksinnehavaren. Hon var tydligen inte speciellt kunnig och hade sorterat in skivorna på efternamn. Alltså fanns Pink Floyd på F.

Och därav frågan - Vem är han ... ?

Nu känns det som att jag måste gå ner i förrådet och hämta upp vinylspelaren och skivorna. Måste lyssna på de där bra låtarna; Shine on you crazy diamond, Wish you were here, Emily Plays med flera. Nu, när man vet bakgrundshistorierna till hur låtarna och albumen kom till. 

Fin musikkväll. 



*****

2 kommentarer:

Babsan sa...

Är oerhört förtjust i Pink Floyd och inte bara the Wall som de flesta bara tycks känna till

Bert Bodin sa...

Dark side of the moon är t.ex lika bra.