torsdag, september 21, 2017

Hur kan jag bo här

Lyssnar till ett program som heter Stadsinspektionen i P1. Det är en kille som åker runt i Sverige och inspekterar städer. Mest ur arkitektonisk synpunkt. Väldigt intressant.

Han kom till Luleå en blåsig och snöig dag och beskärmar sig över hur ful staden är. "Byggd i ett manhattanlikt rutnät, som ger vinden fritt spelrum".

Visst blåser det en del i stan. Det förnekar jag inte. Men ligger centrum på en halvö, med hav, eller älv på tre sidor, kan man nog inte vänta sig lä i alla lägen. Inte ens om gatorna vore krokiga. Det sägs att städer byggda på det sätt som Luleå är byggt, passar bäst för Medelhavsmiljö där man behöver "ventilation" mot värmen. Min fråga blir då: Varför finns det så krokiga gator i t.ex. Chania på Kreta?

Husen i Luleå är också fula, fastslår han. De enda fina hus han hittar är fem stycken. Alla byggda på 50-talet. Jo, jag kan hålla med. Det finns en del fula "lådor" i stadsmiljön. Men i vilka städer gör det inte det?

Inte finns det några träd heller, beklagar han sig. Nähä! Hur många löv sitter på träden i Göteborg på vintern? Eller i Karlskrona, Gävle, eller Eksjö.

"På gågatan i Luleå epicentrum(???) finns heller inga människor", enligt reportern.
Jag visste inte att vi hade ett epicentrum. Och för att säga sanningen, så har vi inte det. Det där har blivit ett typiskt förstärkningsord, som journalister börjat svänga sig med, utan att egentligen veta vad ordet betyder.

Han hittar en del plusvärden också. Det kan jag inte förneka. "Men trots den motvind som staden och dess arkitektur mött sprudlar nu Luleå av livsglädje."

Så jag tror jag stannar här.



*****
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Såhär beskrivs epicentrum i t.ex. Wikipedia:
Epicentrum (antik grekiska: επίκεντρον) är den punkt på jordens yta som ligger rakt över den punkt som en jordbävning eller annan underjordisk explosion äger rum. Epicentrumet ligger rakt över hypocentrumet, det vill säga den faktiska punkt där energin frigörs. Seismiska vågor förökar sig i en sfärform med centrum i hypocentrum.
Epicentrum används också för att ange centrum i andra typer av katastrofer så som till exempel nedslagsplatsen för en meteorit eller komet. I dagligt tal används ofta epicentrum felaktigt som synonymt med ordet centrum.


9 kommentarer:

Allmycke sa...

Nu är jag visserligen arbetsskadad eftersom jag är språklärare - men journalister (och andra personer som lever på att använda språket i tal och skrift) kan verkligen göra mig irriterad. Likaså när personer som ofta syns i rampljuset, är "berömda" eller alltid råkar befinna sig där kamerorna är - och sedan gödslar sitt språk med svordomar, "liksom" och "Asså."
Tack för att jag fick ventilera lite!

Bert Bodin sa...

@Allmycke.

Jag messade journalisten i detta aktuella fall. Han svarade och tackade för informationen. Han visste inte bad epicentrum innebär.

Det förra fallet som jag länkar till, har jag däremot inte fått någon respons på.

Allmycke sa...

Än en gång - att svänga sig med stora, långa ord som en inte vet betydelsen av är lika mycket av ett tecken på ett dåligt ordförråd som att krydda med fyllnadsord som liksom,asså, ju och kanske.
OK. Nu ska den här språkläraren äta middag och bli på bättre humör!

Bert Bodin sa...

@Allmycke.

Bon appétit. 😉

Gunnel sa...

Ja det var inte mycket som dög i stan. Han började med Norrbotten, botten, botten, botten. Inte smekte han oss precis, ska försöka komma ihåg att lyssna på honom i fortsättningen när han beskriver andra städer.

Bert Bodin sa...

@Gunnel.

Han har varit mycket kritisk mot t.ex. Uddevalla och Falun också.

Ruta Ett sa...

Mark Isitt brukar skriva i GP och har åsikter om allt och inget och inte sällan uttrycker han sig pompöst och med ord, som han inte verkar ha riktigt förstått betydelsen av (precis som du beskriver). Stadsarkitekten har han för länge sedan dömt ut!

Bert Bodin sa...

@Ruta ett.

Tack för den rapporten. Jag efterlyser konkreta förslag från honom. Hur vill han ha det? Det redovisar han inte.

Ruta Ett sa...

Inte i GP heller. Mest gnäll från den mannen!