torsdag, september 14, 2017

Cement

Varför får jag inte sova, som jag vill? I och för sig kan jag inte klaga på sömnen, när den väl inträffar. Och det gör den. Ofta, dvs. flera gånger per natt. Alldeles särskilt här i Grekland, men ofta ute i andra länder också.

Visst ändrar man vanor och tider, när man är på semester. Men en vital sak ändrar man inte på. Och där har vi anledningen till att jag väcks. Det gäller huvudkudden. Den ligger pall, om man så säger. Väger sisådär 13 kilo, sträcker sig över hela sängens bredd och vägrar bestämt att forma sig efter mitt önskemål. Ja, den formar sig överhuvudtaget inte.

Ett tag trodde jag att man här stoppat i en överbliven cementsäck i örngottet, efter någon större tillbyggnad eller renovering. Men då hade nog inte 13 kilo räckt.

Nä, det är bara att acceptera. Sov på rygg, med huvudet vinkelrätt mot kroppen! Kanske en stund på ena sidan också, så att nacken får böjas i riktning mot axeln.

Men hitta för guds skull inte på att ligga på magen. Då får atlaskotan en knäck.

Längtar hem! *)

*****
*)Nä, skojar bara.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har alltid med mig egen kudde då just detta annars kan förstöra en hel semester/Babsan på jobbet

Bert Bodin sa...

@Babsan.

Det är fusk!

Babsan sa...

Inte då man ska må gott på semestern.Viktigt för mig då jag har reumatiskt ,att sova bra och skönt är superviktigt

Bert Bodin sa...

@Babsan.

Då är det godkänt. 😉

Turtlan sa...

Samma här. Tar alltid med egen kudde. Den går att trycka till och får plats i resväskan. Ibland har jag köpt och tagit med den billigaste kudden på Ikea och sen lämnat kvar den.

Varför är att en sån där betongkorv är inte skön och jag är lite nojig på använda kuddar som andra använt. Även om man byter örngott mm så är en sovkudde något privat för mig.

Bor jag på hotell här i Sverige och vill ha liten packning (tågresa tex) så kan jag hoppa över min ta med kudde. Men åker vi bil så får kudden följa med.

Jag har en kollega som alltid tar med en plastpåse på tex 2 liter till tv.ns fjärrkontroll. "- Den vet man aldrig var den varit eller vilka mer eller mindre rena fingrar som tryckt på den". Jo det har hon lite rätt i.... men aldrig tänkt på det för egen del.

Fortsatt fina soliga dagar från Sola (?) stan.

Elisabet. sa...

Och apropå rädsla för baciller och annat .., så hade jag häromdagen en kund som frågade mig om det kunde finnas larver/ohyra i kantareller? Om så var fallet, skulle hon ALDRIG mera i sitt liv äta en kantarell.

Bert Bodin sa...

@Elisabet.
Svenskarnas allt större skräck för naturen är betydligt mer skrämmande än just den.

För mig är det obegripligt.