onsdag, september 27, 2017

Vad är det för fel ...

.. på svenska? Kiruna stad håller på att flyttas. Det har vi hört en tid nu. Ett helt nytt centrum byggs sju-åtta kilometer från det nuvarande. Byggnader rivs i centrala stan. Men undantag finns, förstås.

En hel del kulturmärkta byggnader flyttas till säker plats, men inte till det nya centrumet, utan till ett annat område. Ett område som enligt mitt förmenande borde vara den nya stadskärnan. Det ligger nämligen så till att utsikten mot fjällvärlden tas tillvara. Från det nya centrumet kommer man bara att se skog och myrland, vilket för mig är helt oförståeligt.

Bland de byggnader som flyttas finns Hjalmar Lundbohmsgården. Stadens grundare bodde och arbetade där. Den har varit kulturminnesmärkt i långeliga tider.

Igår skedde flytten. I samband med det inbjöds till en flyttvandring. Det vill säga att kirunaborna bjöds in att vandra med huset från sitt gamla ställe till sitt nya. Flyttvandring är väl ett ord som täcker in vad det handlar om.

Men vad tror du det stod i media och i inbjudan?

Jo, välkommen till move walk. 

Kanske blev det move walk sale i stadens shops och boutiques afterwards.

Vilket fattigdomsbevis!

*****

11 kommentarer:

Unknown sa...

Bad combo typ....

Cecilia N sa...

Flyttvandring låter utmärkt. Det låter som det man säger på svenska när renar flytta(de)s. Skulle svenskan inte duga finns det ju andra mer näraliggande språk att ta till. Flera stycken!

Ruta Ett sa...

Hahaha, så dumt det låter! Som om man skulle göra särkilda rörelser (= moves) under tiden man går!
Ovanligt dumt begrepp!

Monet sa...

För inte så länge sen flyttades också det stora gula huset som kallades "Ingenjörsvillan". Där bodde min farmor med sin familj. Hennes pappa, Bengt Lundgren var Lundbohms studentkamrat, ungdomsvän och närmaste man och den som egentligen höll ställningarna och ansvarade för hela uppbyggnaden av dåvarande Kiruna då Lundbohm ofta befanns sig på resor.

Jag har varit i Kiruna en gång för några år sedan och fick en så otrolig "VIP-treatment" av både LKAB och kommunen för att jag var ett barnbarnsbarn så för mig ärdet extra roligt att både det här huset och andra flyttas och bevaras till eftervärlden. Vad det sen kallas tycker inte jag spelar så stor roll. Der viktiga är att det lyckas!

Bert Bodin sa...

@Richard.
Typ.

@Cecilia N.
Javisst! Samiska. Finska. Borde ligga närmare än engelska.

@Ruta Ett.
Det hade ju i och för sig sett trevligt ut. Ett sambatåg. ;-)

@Monet.
Men man kan undra vilken "kundkrets" man vände sig till när man bjöd in.

Monet sa...

Jag uttryckte mig säkert otydligt. Om det är mig personligen du menar. Vi fick en högst privat genomgång av det som tillhörde släkt och i övrigt denna unika orts representation av hur ett industrisamhälle byggdes upp. Jag tror att vi talar om helt olika saker. Vad det kallas när man flyttar husen tycker jag återigen har mindre betydelse.Det viktiga är väl att det görs?

Bert Bodin sa...

@Monet.

Jag menade att en informatör eller kommunikatör måste kunna anpassa sitt språk efter den "kundkrets" de vill locka. Jag tror inte move walk är det uttryck som ska användas om man vill få med sig äldre kirunabor, som har en känslomässig anknytning till, i detta fall, Hjalmar Lundbohmsgården.

Det var inte dig jag tänkte på. 😉

Turtlan sa...

Hur går det med kyrkan och stadshuset (heter det så...?) Ska de flyttas också? Jag har varit i Kiruna en gång 1992. Vi bodde hotell Ferrum (om det finns kvar) Tågstationen kommer jag också ihåg som en fin byggnad. Lundbomgården besökte vi också.

Intressant få läsa om flyttandet. Mennågon move walk gillar jag inte. Tumme ner! Flyttvandring är det rätta ordet.

Bert Bodin sa...

@Turtlan.
Kyrkan kommer att flyttas. Men den ligger inte i den första zonen som berörs. Stadshuset, som är fantastiskt vackert, kommer att rivas. Tornet har monterats ner och flyttas till det nya stadshuset som håller på att byggas.

Järnvägsstationen rivs. Hela järnvägenhar redan dragits en annan väg.

Hotell Ferrum står kvar än så länge. Vet inte när den delen av stan påverkas.

Turtlan sa...

Oj, en hel synd då. Synd riva järnvägsstationen men fanns väl en tanke med det. Ja å stadshuset är också trist. Vilket projekt, man måste imponeras också trots vissa rivningar. Jag kan i alla fall säga att jag varit i "gamla" Kiruna :-)

Bert Bodin sa...

@Turtlan.
Och jag har bott där i 11 år, sammanlagt.