torsdag, mars 01, 2012

Feber - Och hushållstips

Jag är nog lite vädernörd. Sådär till husbehov i alla fall. Rätt ofta slår jag dock SMHI:s välutbildade meteorologer på fingrarna.

Senast hände det igår, eller idag, beroende på hur man ser det.

Gårdagens väderkartor visade med all tydlighet att här skulle det minsann bli varmt. Efter en härlig januari och en fantastisk februari med kyla och massor med snö, skulle vi idag få .... ja - kanske till och med någon plusgrad.

 - Jaha, sa jag. Då blir det fem plusgrader imorgon då.

Jag hade fel! Tyvärr. Min prognos var 0,1 grad för het. Det blev bara 4,9. Och snön den riiiiiiiiiiiiiiinnnnner och skvalar som syndafloder nerför gatorna. Grått, trist och halt.

Kvällens prognos från SMHI förutspår 2 plusgrader för fredagen. Min prognos: +6,2.

Men så kom jag på en bra idé.

Istället för att bara öppna frysens dörr på vid gavel och ställa in kastruller med hett vatten i den, när den ska avfrostas ska jag bära ut den på gården, när det blir 2-3 grader varmt nästa gång. Det blir lite bökigt kanske. Men snabbt går det.

Med den takt som snön ute förvandlas till vatten så kommer frysen att vara klar på en kvart.
Jag lovar.

Tacka mig för ditt framgångsrika hushållsarbete.

*****

4 kommentarer:

ab sa...

Oj! Först trodde jag det där var en våg, och att du nu väger 49 kilo därför att du bara äter franskt finkök med tre honungsglaserade ärtor och en tesked kaviar, och tänkte ropa: "Potatismos med grädde! Chokladtårta!"

Men så illa var det inte. *Puh*

Bert sa...

ab: Åh - Tack för din omtanke. ;)

Jan S sa...

Det blev nog ännu värre än så, kring 7 plusgrader (ett ord som jag hatar) blev det ju.
På SMHI:s prognoser för man alltid lägga på minst +3 grader, idag räckte inte ens det.
(gäller dock bara vintertid)
Den underbara onsdagen följdes av den svarta torsdagen.
Var rädd om vintern, snart får vi bara läsa om den i historieböckerna....

Bert sa...

Jan S: Konstigt nog verkar det varmare i förorterna.