.. övermäktigt, att sätta sig vid datorn för att skriva om något som man vill skriva av sig om. Så mycket som man skulle vilja avreagera sig på, eller bara försöka få andra att förstå. Men det vill sig inte. Kanske för att jag inte tänkt färdigt. Kanske för att ämnet är för omfattande, för stort.
Som nu.
Då är det tur att andra har gjort delar av jobbet redan. Eller hela. Att man hittar, eller ramlar över färdiga texter, som man i stort sett kan skriva under på. Så här tycker jag också. Det här tycker jag är intressant, angeläget, skitbra...
Förra veckans näthatsdiskussioner lär väl inte ta slut än på ett tag, hoppas jag. Själv har jag ingen lösning på problemet. Kan bara konstatera att företeelsen finns, och är outsägligt trist och tråkig. Inte heller tänker jag försöka analysera varför den finns, för jag har ingen aning. Jag kan bara fundera kring det. Låta tankarna gå, och skapa ogrundade teorier, vilket är enkelt när man är besviken och arg.
För arg är vad jag blir. Arg på att folk inte kan uppföra sig, inte kan hejda sig, inte har spärrar som slår till när det börjar gå över styr.
Tacksamt hänvisar jag då till ett inlägg på Promenader och utflykter, där Sven förtjänsfullt lagt fram sina teorier om vad det är som gått snett.
Han skriver bland annat:
Sedan ramlar jag över ett inslag i radions P1, som inte handlar om näthat, men som pekar på samma sak, som Sven efterlyser.Dessa män som sitter ute i landet och hatar bakom sina tangenter, det är inte kampanjer de behöver. De behöver kunskaper om de verkliga förhållandena.
I alla tider har lärare tyckt att elever och studenter kan allt mindre. Det har förmodligen varit fel. Men nu har resultatet av de senaste 12 årens utbildningssystem nått oss på universitet och högskolor. Vi är många universitetslärare som upplever att vi står inför en epidemi.
Kan snö fastna på en pinne, så ..... |
Att förstaårsstudenter inte har den förförståelse som vi förväntar oss har vi accepterat. Problemet handlar inte i första hand om sak- eller fackkunskap.Det är Ebba Lisberg-Jensen, lektor vid Malmö högskola som berättar om hur hon och många av hennes kolleger känner hur utbildningsnivån ligger fel för många studenter, när det kommer till högskolor och universitet.
Jag kan berätta att jag känner igen exakt samma reaktioner från lärare på Luleå Tekniska Universitet.
Att det senare inlägget har med det första att göra, vad gäller orsak och verkan, är jag helt övertygad om.
Den stora frågan gäller hur lösningen ska se ut.
*****
Angeläget ämne. Det är farligt och oklädsamt att vara dum.
SvaraRaderaCarl-Magnus: Det som också är farligt är den inställning som tydligen råder mer och mer bland pojkar. Antipluggarinställningen.
RaderaJag är inte ett dugg förvånad, tyvärr. Kommer väl hand i hand med rapporter om föräldrar (!) som ringer om sommarjobb/jobb till sina telingar eller ringer och skäller på lärare för att deras alltid så perfekta barn inte fått MVG.
SvaraRaderaTyvärr tror jag många lärare resignerar och släpper genom allt för mycket och ger elever för högt betyg i förhållande till deras kunskaper. Det är bara se på alla nationella prov som genomförs, om man ser på dom resultaten så stämmer inte det med vad som ges i betyg. Det gäller hela Sverige.
På min arbetsplats så hör jag många curlingföräldrar som sitter och skriver uppsatser och layoutar skolarbeten till sina högstadie- och gymnasiebarn. Jag brukar fundera på vem dessa barn ska få att utföra deras arbeten när dom i vuxen ålder börjar yrkesarbeta?!
Men dom får kanske samma arbetsplats som mamma eller pappa, så det inte blir för jobbigt *ironisk idag* ;-)
V: Tack för en berättelse om den sidan av saken. Jag kan också tro att curlingen ligger bakom en hel del av det vi ser symptom på. Felriktad välvilja.
Radera