torsdag, juni 25, 2026

Saker förändras

Dagens Sommar i P1 presenterades av författaren Jonas Gren. Han talade om vårt numera 'beroende' av internet med sociala medier och annat. Själv har han låtit bli att närma sig alltför mycket. Avhållsamhet är ordet.

Jag måste väl erkänna att jag ägnar mig en del åt att vara närvarande på nätet. Kanske lite för mycket ibland. Det har liksom blivit en naturlig beståndsdel av vardagen, ja - kanske av livet till och med. Hur är det för dig?

Härom dagen råkade jag få ögonen på en gammal mobil som hade halkat bakom några böcker på en liten bokhylla. Dammig, och förstås helt strömlös. Den var väldigt liten, jämfört med hur de ser ut nuförtiden. Det var en trend som varade ett par år i slutet av 90-talet, början 2000-talet.

Naturligtvis hakade jag på den, efter att ha upplevt min första mobil - en Ericsson - som säkert vägde ett par hekto. Kommunicerade via NMT-nätet (Nordiskt mobiltelefonnät). Fick den via jobbet. 

Den lilla vännen blev status. Den kunde en hel del. Kamera integrerad, kalender m.m. Men smartphone kunde den knappast kallas.

En uppskattad finess var dock att den kunde användas som väckarklocka. Med möjlighet att välja ton. Och det bästa av allt. Den väckte även om telefonen var avstängd. Jag stängde luren när jag skulle sova. 

Det har jag fortsatt med, och gör fortfarande.
Inte riktigt allt har förändrats.


Den var bra, den lilla Nokian.

*****

1 kommentar:

  1. Jodå, jag är väldigt ofta ute på nätet. Älskar att titta in hos andra människor som berättar om sin vardag eller sitt liv eller som den unge mannen som cyklar från Karlstad till Kina och vittnar om hur det är i de olika länderna han passerar! Och sällan eller aldrig skrattar jag så gott som åt vissa inlägg - då handlar det ofta om igenkänning -. Långt bättre än alla töntprogram som visas i tv och nu ska "Sveriges dummaste" också börja sändas.

    SvaraRadera

Välkommen att kommentera.