onsdag, januari 21, 2009

Det fortsätter och fortsätter

Jag kan inte låta bli att publicera ett av mina kommetarssvar hos Nya Äventyr, eftersom många missuppfattar mig i min kritik. Observera att jag inte besvarar bloggägaren, utan en av hennes kommentatörer. (Heter det så? Om inte, så blir det ett nyord.)

Saltistjejen: Jo, jag har en del emot USA. Det har i och för sig gjort en hel del gott i världen, men också en hel del ont.

Jag välkomnar Obama, tro inget annat. Men hysterin.... I ett och ett halvt år, snart, har vi levt med en fullständigt överdriven mediebevakning av hela karusellen. Jo, jag menar karusellen, för till slut så blir det som ett stort skämt, trots att det handlar om allvarliga saker.

Visst skall politik vara kul, men inte ytligt. Nu har bevakningen av presidentvalet blivit ungefär av samma typ som för Melodifestivalen, snudd på.

Jag tror faktiskt att medierna tycker att EU är lite för komplicerat. Det är heller inte så "glamouröst". Men icke desto mindre viktigt är att få folk att intressera sig för den verklighet som de förhoppningsvis skall kunna forma själv.

Istället väljer nu många den enkla vägen: Gapa och svälj allt som kommer från det stora landet i väster. Både det goda och det dåliga. Och det väller över oss från alla håll, särskilt kulturellt.

Vi är ett av världens mest amerikaniserade land.
Vill vi vara det?

*****


Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: