torsdag, juli 28, 2011

Långsam tillvänjning

I en intervju i morse uttryckte den i övrigt fantastiska Gro Harlem Brundtland sin förvåning över hur sådana dåd, som massakern i Norge kunde ske.

Hennes resonemang löd ungefär:
- Det är inget som jag känner igen skulle ha hänt för 25 år sedan. Skolskjutningar fanns heller icke då.


Jag är inte så förvånad som Gro.

För 25 år sedan var heller inte grova våldsfilmer "var mans egendom". Inte heller fanns det TV-, video-, dataspel vars enda tema är att ta livet av så många som möjligt på kortast möjliga tid. Och som aningslösa föräldrar köper till sina barn och förmodligen också spelar.

Men det är klart; "forskningen har aldrig lyckats se något samband".

Nej - Men logik och erfarenhet borde se!

*****
Andra bloggar om: , , , , ,

8 kommentarer:

Dan (gearhead) sa...

Tror det påverkar väldigt lite om alls egentligen. Dödligt våld har väl dessutom minskat över en 20 års period. Dock vet jag en sak, alkohol är det allra största problemet och kommer troligen alltid vara vid våldsbrott. Fråga en polis hur mycket av dennes verksamhet som har med alkohol att göra...en vild gissning är 75%.

Bert sa...

Dan (gearhead): Jag håller helt med dig om att berusningsmedel i allmänhet står för en stor del av våldsbrott. Men fylleriet var omfattande även förr.

Min övertygelse är ändå att vi under lång tid matats med bagatelliserats underhållningsvåld att vi blivit avtrubbade. Själv ser jag med avsky trailers för s.k. actionrullar och pustar ut över att jag slipper se dem. Så hemska tycker jag att de är. Och jag förstår inte tjusningen.

Vi påverkas undermedvetet av all reklam som sköljer emot oss. Varför påverkas vi inte av våldsskildringar? Om än omedvetet.

Suzesan sa...

Det påverkar hur mycket om helst. De ser att de slår ner nån på TV eller över datorn. Ofta reser de som fått massor med stryk eller blivit skjutna upp igen och bara putsar av sig.

Och alla nya liv som man kan få. Dör man så får man nya liv...påverkar mycket. Mycket mycket mycket. var på en föreläsning om detta med en duktig -kunnig -ämnet. Efter det gick jag hem och slängde alla våldsfilmer. Som min dotter gillade. Skräckfilmer. VHS på den tiden. På den tiden då. Mer nu och ännu värre, föreläsaren berttade om en kille som itne ville ara med och leka på den tiden -karatekid- var populär..då tog hans vän och slog ett karateslag i nacken. Träffade så illa så pojken blev förlamad. Gå in i skolor och se hur ungdomar slåss och boxas. VI skojar bara säger de när de slagit ett hårt slag i magen så det kan skada tamar och annat. Sparkar är vanligt. Säger man att det inte är okey så skrattar de som slår hysteriskt. De förstår inte det. Inte.

WOW är inte bra för alla. Tänker på att "antimänniskan spelade det hela hela tiden.

Gå in i skolor och se det okänsliga. Våldet som är dagens....brutalt. Sparkar i ryggar och osv. nej nej inte bara i "strulskolor" Icke.

kram
/Susanne

Suzesan sa...

*tarmar*ska det vara...

Sen hatet som sprids över internet--------! Det råa hånskrattet. Får många anhängare.Vuxna. Vuxen är man när man fyllt myndig. Ja eller straffmyndig tillatt börja med.

kram
/Susanne

Oskar sa...

Hej Bert, tack för en bra blogg med en överlag postiv stämning....roligt att läsa varje dag och titta på de vackra bilderna. Vad gäller våld tycker jag också att det har börjat bli obt obehagligt och jag tror att det är i spelvärlden som vissa beteenden skapas. För 25-30 år sedan med de första spel datorerna och tV spelen kom var det en liten tecknad gubbe som hoppade på huvudet på en annan tecknad gubbe. Nu är det verkligthetstroget våld...och du styr själv det hela.

När personer söker för att gå med i militären (eller tidigare mönstrade) görs olika psykologiska tester, detta för att vissa personer som redan är lätt störda kan bli mer allvarligt störda med vapen i hand. Det görs inga motsvarande tester på dem som spelar TV spel....vad jag tror så är det helt OK att spela hur mycket spel som helst för dem som har en 'normal' läggning men för den som redan har ett störd eller våldsam läggning kan detta kraftigt förstärka denna.  

Bert sa...

Oskar: Kul att du hittat hit. Välkommen!

Jag tror heller inte att dataspel gör våldsmän av "normala" människor. Men jag tror att åratal (jag menar årtionden) av att ständigt matas med våldsskildringar gör även dig och mig avtrubbade. För 20, 25, 30 år sedan visades inte våld så explicit som det görs nu. Och framförallt fanns det inte tillgängligt på samma sätt. Inga videofilmer, inga DVD-skivor, inga datorer, inget internet. Såg man våld, så var det på bio. Men aldrig så utstuderat och sadistiskt som nu.

Elisabet sa...

Amen! Jag håller med dig allt när det gäller detta.
Det är ju bevisat att vi människor påverkas av t.ex. reklam, annars skulle inte företagen lägga ut miljoner och åter miljoner om det inte fungerade? Jag ser det själv i affären. Ett visst hårschampo i tv-reklamen och vips, börjar kunderna handla just det schampot!
Skulle människor och ungdomar vara ANNORLUNDA när det gäller annat vi ser på tv?
Det tror jag inte ett dugg på.
Och säkerligen är det som Oskar skriver, att vanligt funtade människor vet skillnaden mellan dikt och verklighet, men för vissa bär det iväg käpprätt åt helvete, precis som den här norrmannen med sina galna idéer.

Bert sa...

Elisabeth: Som fan läser bibeln, så vill väl våldsförhärligarbranschen välja vad som är rätt och fel. Och ligger det miljardtals kronor i potten, så blir det som det blir. Pengarna styr och då väljer man bort det som inte passar.

Men givetvis påverkas vi. Skönt också att det verkar bli klarare och klarare även i forskarbranschen. Ibland måste det vara en expert till att inte begripa saker och ting.

Jag är ingen expert, och har således begripit för länge sen.