måndag, februari 02, 2015

Provocerande

Har de inget annat att bekymra sig över. Det var min spontana reaktion på det förslag som alliansen vill ha genomfört, tillsammans med SD.

De vill lagstifta om skolavslutningar. Jo - Du läste rätt!

Jag skakar bara på huvudet och tänker att utvecklingen går då inte framåt i vissa hjärnor.

Meningen är att man enligt lag ska kunna blanda in vissa religiösa (läs kristna!) inslag i skolavslutningarna. De ska alltså kunna genomföras i kyrkan och kunna innehålla "smärre religiösa inslag, såsom psalmsång". Jag häpnar.

Eller också vänder vi på det. Skolavslutningar ska kunna hållas i traktens moské, eftersom si och så många i skolan har en annan tro än den kristna. Och då ska "smärre religiösa inslag, såsom knäböjning mot Mecka" kunna ingå.

Provocerande!?

Men alltså politiker. Lyssna nu! Lagstifta i så fall om att alla skolavslutningar ska handla om en sekulär och humanistisk inställning. Det borde passa alla.

Sedan får man dyrka Tor, Oden, Freja, Gud, Buddha, Vishnu, Allah, en stubbe i skogen eller vem man vill.
Privat.

Och egentligen tycker jag att politikerna som väckt frågan egentligen bara håller på med trams.

*****
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Några kommentarer till ovanstående, från Facebook



2 kommentarer:

Benved sa...

kan någon förklara på vilket sätt som religion och skolavslutningar hör ihop. Helt bisarrt!

Bert Bodin sa...

Nej - Precis! Det hänger nog bara ihop med att kyrkor har varit de enda lokaler som har kunnat ta emot en hel skola. Jag jar haft avslutning i kyrkan en gång i mitt liv. Det hördes varken böner eller psalmer.