onsdag, februari 18, 2015

Ur morgonens flöde

Så störtar sig en ny dag emot mig, med en ström av nyheter. Från tidningar och från radio. (TV kommer inte på tal på morgnarna.)

Det betyder glada, mindre glada, tråkiga, och tyvärr mest tragik. Sistnämnda tänkte jag lämna därhän för ögonblicket. Delger dig istället några i de andra kategorierna.

Dagens märkliga
Två antagonister har fått syn på varandra på stan. Sitter i varsin bil. Den ene vill ha tag på den andre och en vild biljakt börjar genom de centrala delarna av stan. Där ingår förstås fortkörning, försök till prejning med mera. Allt till fara för dem själva, men framförallt för allmänheten.

Den jagade [som tydligen är bajsnödig (läs rädd!) - har nog inte kommit längre i sitt utvecklingsstadium] hinner i alla fall larma polis, som också träder in på scenen. Utan att gå in på alla detaljer så slutar det hela utan synliga personskador bakom en bensinstation, där båda tas i hampan och åker in på förhör.

Och släpps!???

Påföljd? Det står det inget om. Men jag förutsätter att både körkort och bil (förmodligen BMW) tas om hand och konfiskeras. I alla fall för den som jagat. Men eftersom båda var kända av polisen sedan tidigare så vore det förmodligen bäst även för offret i det här fallet.

Men så får man väl inte göra. Stackars människa. Han kan ju bli ledsen.

Juridik verkar vara det omöjligas (eller blir det "möjligas") konst.


Dagens korkade
Vi ska få nya mjölkförpackningar. Om Norrmejerier får som de uppenbarligen vill. För att öka sin försäljning, tror de. Trots att den nya förpackningen innebär en 50%-ig ökning av miljöpåverkan. Trots att affärerna säger att den är mycket bökigare att hantera och trots att de kloka människor som sköter sin andel av återvinningen svär över att man måste separera kork och "låda".

 - Vi har sålt större volymer än vad vi trodde, säger en representant för mejeriet.
 - Jag tog den bara för att den vanliga var slut, säger en kund.
Där har vi nötskalet! Norrmejerier kan förstås styra detta, genom att producera mindre i den gamla invanda, enkla, stuvningslämpliga och mera miljövänliga förpackningen.

På försök, heter det. Avgörandet ska ske efter parallell försäljning, någon gång 2016.

Jojo!

 - Det är väl mer hygieniskt, säger en annan kund. Mjölken kan inte ta smak av något annat i kylskåpet, vilket i och för sig aldrig har hänt, fortsätter hon. (!???)

Vi får väl se om människor är kloka nog att välja rätt.

Jag har mina tvivel.


Dagens glada
En mjölkbonde går och myser bland sina kor i Kvarnudden utanför Kalix. Han har gjort stora investeringar i ny anläggning. Mer eller mindre helautomatiserad.

Där finns en sak, som jag avundas kossorna.

Vill ha!


*****

Alla nyheter hämtade från dagens NSD.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,



2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Å, vad jag är glad att du är pensionär - åtminstone delvis - och på så sätt hinner skriva mera!
Tack.

Bert Bodin sa...

Tack själv, Elisabet. Men jag har inte tid att svara mera ... Måste iväg... Skynda mig!

Jag är pensionär.