lördag, oktober 24, 2015

I den elfte minuten ...

.. kom vi på att vi kanske skulle besöka Bok och Bild. Ett varannatårsarrangemang som samlar författare, skribenter och konstnärer från de nordligare delarna av landet, och detta år även Finland. Eller åtminstone litteratur som tar upp förhållanden, eller har handlingarna förlagda till vår del av världen.

I två dagar pågår massor med aktiviteter, föreläsningar, utställningar, musik, poesi, konst. Jag har ju inte känt mig precis i form med min envisa förkylning (läkare på måndag), vilket gjorde att vi bara gjorde en kort sväng under sena eftermiddagen. Någon höll på att packa ihop. Det hade varit mycket folk. Vi träffade många bekanta och det är ju alltid trevligt.

En föreläsning som började klockan 16 hade jag gärna lyssnat på. Journalisten Arne Müller om Norrlandsparadoxen. Det handlar om mer eller mindre seriösa aktörer i gruvbranschen som kommer hit och exploaterar, tar ut det göttaste, och sjappar. Lämnar sedan resterna åt skattebetalarna att ta rätt på. Vi ser alltför många sådana exempel.

Maja Hagerman missade jag. Hon hade talat engagerat om rasbiologen Lundborg och hans äventyr i Sapmi och Tornedalen. Skrämmande. Och grunder för nazisterna i Tyskland. Där har vi svenskar något att verkligen skämmas för. Vidrigt.

Jag hörde en lång intervju med henne i radion häromdagen, så att jag missade henne här kändes inte alltför tungt. 

Tyvärr är det alltför aktuellt även i dessa dagar.
Och fortfarande lika vidrigt om inte vidrigare.

Med tanke på vad vi borde ha lärt oss.




Inga kommentarer: