måndag, juli 10, 2006

Amazonas

(Klicka på bilden för bättre stämning!)


I den pressande hettan glider jag fram genom det grumliga flodvattnet. Solen försöker komma in under huden på mig och det är klibbigt. Ett starkt vinddrag i ryggen trycker på, vilket gör att jag inte behöver använda paddeln. Kajaken stryker tyst förbi vattenväxterna som viskar mot kölen. Det är rätt grunt på sina ställen, men jag kan ändå använda rodret för styrning. En ovanligt ettrig insekt surrar kring huvudet. Blodsugare. Till slut sätter den sig på bröstet och jag får in ett rejält slag, som närmast mosar den. Äcklad petar jag ner den i flodvattnet. Den flyter iväg några meter, innan något nappar tag i den underifrån och den blev till någon nytta i alla fall.

Allt är stilla, förutom de blågröna mosaiksländorna, som kryssar ovanför vattnet i jakt på byte. En stor svart fågel flyger i bågflykt över mig och slår sig ner i ett torrt träd vid strandkanten. Den ger ifrån sig ett par ödsligt klingande starka rop, innan den fortsätter längre in bland träden. En fiskrygg spräcker ytan snett framför mig. - Krokodil, hinner jag tänka. Men lugnar mig, när jag långt inne i huvudet vet, att de inte finns här, i Råneälvens delta.




Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: