torsdag, juli 13, 2006

Veckans växt



Jag har en fyra kilometers cykeltur före frukost varje morgon, för att hämta tidningen. Så är det nu på sommaren och det är inget som jag beklagar. Ibland jagar jag hare (ofrivilligt) framför mig längs vägen. En gång höll jag på köra in i rumpan på en älg, som stod bakom en krök och betade med baken uppe på vägen och huvudet nere i diket.

Även jag har ibland anledning att stoppa huvudet ner i diket. Dock utan att ha rumpan uppe på vägen. Hur skulle det se ut?

I dikeskanten längs min väg växer bland annat nattviol.

Natt!?? Ja, den doftar på natten.
Viol!?? Njae – det är ju en orkidé, förstås, och varför den heter viol (som förresten är latin och betyder violett) begriper jag inte.

Men den ger mig anledning till en sniff, då och då.






  Posted by Picasa

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: