söndag, december 11, 2022

Jag löser en del ...


.. korsord. Inte de enklaste. Mycket väl valda och svåra. Jag vill ha utmaningen. Tidningen Vi:s tema- och storkryss är bra. DN:s torsdags- och söndagsditon likaså. Knepiga så det räcker och blir över i vissa fall. Det är nyttigt för associationsträning och hjärnvindlingar. Man lär sig faktiskt en del ibland.

Skickar in korsorden gör jag dock aldrig. Det kanske man borde, vis av erfarenhet. Det var nämligen det som räddade en semesterresa från Kiruna till Gotland i min barndom. Pappa lyckades vinna inte mindre än 99 kronor på Året runts korsord.
- Då har vi råd med resan, sa han.
Man vann inte hundralappen jämnt, eftersom en sådan exempellös summa innebar att man måste betala skatt på vinsten. 

Men det jag egentligen undrar när det gäller korsord idag, är hur de insända lösningarna kontrolleras. Vem sitter och kollar att varje ruta är korrekt ifylld. Säg att det kommer in 1000 korsord till Vi. Vilket sisyfosarbete det vore. Kanske finns det någon sorts scanner, som fixar jobbet nuförtiden. Men knappast på den tiden då man vann 99 spänn.

Nu tar jag itu med DN:s söndagsklurigheter.

*****

20 kommentarer:

Tony sa...

Det känns som ett bra tidsfördriv och en fin hjärnjympa, även om jag aldrig löst ett helt korsord förstår jag tjusningen.

Mari sa...

Man drar väl en i bunten och kollar om det är rätt i alla rutor. Är det inte det så får man väl fortsätta tills man hittar en vinnare .. 😁

Monica sa...

Korsord är bra för hjärnan. Tror med att de kollar första bästa och den får vinsten. Skickar heller aldrig in fast ibland har jag tänkt att den boken, om det är en sån, vill jag ha men tänker genast att chansen är liten att ha tur.
Nu har jag bakat Råneåpepparkakor! Så goda! Blir så spröda och tunna och fin smak. Ska bjudas på sen om det blir några kvar till dess😀

Babsan sa...

Sonen löser mycket korsord skickar in och vinner ICAcheckar,Sverigelotter och en del annat.Maken löser men skickar aldrig in.Jag harnaldrig varit mycket för korsord.

Bert Bodin sa...

@ Tony

Man lämnar aldrig en ruta tom. Det är sen gammart!

Bert Bodin sa...

@ Mari

Givetvis - Du har rätt. Jag tänkte att man rättar alla först och sedan drar man en vinnare.
Korkat av mig. :-)

Bert Bodin sa...

@ Monica

Som sagt - bra för hjärnvindlingarna.

Bert Bodin sa...

@ Babsan

Fegis!

;-)

Elisabet. sa...

Här skickas det aldrig in korsord, men i min tidiga ungdom gjorde jag det. Minns att jag i Året Runts "Snipp, snapp" (tror jag att det hette) vann en pigtittare och det var ju ett riktigt fint pris! Minns en kommentar på min blogg där det påstods att korsord (enligt någon forskning) inte alls var särskilt effektiv träning för hjärnan, men det tror jag inte på. Är korsorden inte alltför enkla, får man ju onekligen tänka till och vrida och vända på begreppen. Just det där "vändandet" är pv mycket bättre på än undertecknad. /Elisabet

Annika B sa...

Korsord är kul! Men man måste liksom tuna in på hur konstruktören/tösen tänker. Och hur bra svenska de kan!

Det är nedslående när de bara kör same old, same old och inte alls är kluriga... Så det är Vi man ska rikta in sig på?

Annika B sa...

PS - jag gjorde en gång korsord till en arbetskompis på DN, som gjorde ett tillbaka. Vi var VÄLDIGT kluriga! Men det visade sig att jag verkade kunna läsa av hans hjärna, för när han stod bredvid tittade jag på honom och löste allting. Det slutade med att han sprang sin väg, och jag efter! ;)

Mari sa...

Jag killgissar bara att det är så man gör 😁 Vi får undersöka detta närmare.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Jag var på en föreläsning på universitetet för något år sedan. Den handlade om åldrande och vad man kunde göra för att träna minnet. Där sas samma sak; korsord gör en duktig på korsord. Inget annat.

Men jag håller inte med. Precis som skriver är det utmärkt träning att vända på begreppen. Tolka ord annorlunda. Men också en del fakta- och ordkunskaper. Tidningen Vi:s Temakryss lär en mycket om olika företeelser, kulturpersonligheter med mera. Novembernumret lärde mig mycket om Jane Austen, exempelvis.

Bert Bodin sa...

@ Annika B

Visst är det så att man lär sig olika konstruktörers "mönster". Men ibland är det rent hopplöst svårt.

I söndagens DN lärde jag mig att ditt namn Annika, är en diminutivform av Anna. Det betyder alltså "lilla Anna". Visste du?

Bert Bodin sa...

@ Mari

Men din metod verkar rimlig. Tjejgissad. ;-)

ELIZA sa...

Håller med Bert...Man lär sej en massa...Gäller att komma ihåg det då...Hahaha...Hjärnan hålls i trim med Omega 3...Fisk,nötter...Finns väl egentligen ingen vetenskap om det där...En del säger korsord,andra inte...

Bert Bodin sa...

@ELIZA

Bra - då är vi två. Minst!

Monica sa...

Bäst jag ger "några" slutord här om korsord. Mycket grundligt och vetenskapligt belagt och med djupa tester och jämförelser. Hjärnan är det organ vi vet minst om så all forskning behövs och är viktig för demenssjukdomar t ex som till en del kan bromsas eller t o m utebli vid rätt kompetens och förstås om de upptäcks i tid.
I en stor studie gjord på University of Exeter och Kings College London där fler än 17000 personer testades på en rad kognitiva funktioner och områden gav resultatet att en grupp oavsett bakgrund i övrigt var minst 10 år yngre mentalt i hjärncellerna och låg i topp på alla tester avseende slutledningsförmåga, uppmärksamhet och minne. Samtliga var över 50 år som deltog.
Detta tas vidare inom demensforskningen.

Och vi vet alla att hjärnceller kan nybildas hela livet och det finns ett ämne; BDNF, ni får söka info själva, också bra för hjärnan😉, det stärker kopplingarna mellan hjärncellerna och också dämpar när det behövs, bra nivåer uppmäts hos korsordslösare, ja som kämpar till sista rutan förstås och än mer bra nivåer tillsammans med fysisk aktivitet som inte behöver vara på elitnivå, nej då kan det bryta ned, utan gympapass, skidåkning, cykling, raska promenader och dans m m. Från en som sett hjärnceller och alla celler dessutom. Kan sakna den professionen och vore det inte för alla smittämnen inkl pandemin skulle jag störta in igen trots pensionsåldern men alla kollegor insjuknar plus deras familjer trots fem doser. Så lever mer i sansad miljö och klokt.
Och ingen kan förklara hur hjärnan arbetar på djupet, vi kan tänka, vad är det? Och sätta ihop bilder som dyker upp då och bilda text till dem i hjärnan, sen prata om dem och sen kanske skriva ned den. Hjärnan är oerhört fascinerande. Lös på! Men helst i olika tidningar så man inte lär sig en viss konstruktör och känner igen. Nej nya klurigheter är bäst.

Monica sa...

Kom inte med tror jag, samtliga som låg i topp på det jag nämnde var flitiga korsordslösare.

Bert Bodin sa...

@Monica

Tack för de uppmuntrande artiklarna.