söndag, juni 03, 2007

Vem bryr sig

Vaknade till katastrofnyheter. Har al Quaida slagit till? Terrorattentat i Köpenhamn? Mänskligheten utplånas? Håller jorden på att gå under?

En fotbollsmatch, och ett överförfriskat fyllo fyller nyhetssändningarna till löje.
Herregud, vad är det fråga om?
Stora pojkar leker - på allvar!
Pseudohändelse i kvadrat.

Jag går ut på morgonens första inspektionsrunda på tomten. Solen kastar sig över mig och allt i min omgivning. Ännu är dagen frisk. Dagg i gräset, dagg i blåbärsriset. Sådant brukar annars höra sensommaren till.

Grönsnabbvingen svirrar runt och landar på ett krokusblad. Den visar bara baksidan av sina vingar. Vanligtvis klart smaragdgröna. Denna lite blek. En liten art. Kanske är kroppen 15 millimeter lång. Max!

En ordentlig fotosession beviljas. Jag tar 15-20 bilder, innan den vänder ryggen till och lyfter för nästa uppdrag. Kanske är den på friastråt. Kanske bara ute och söker näring. Den uppsöker helst växter med lågmäld framtoning. Inga flashiga färger, inga förförande dofter passar denne herre. Här är det enkla vanor som gäller.

Inte bryr han sig om "katastrofen" i Köpenhamn heller.

Där är vi väldigt lika, han och jag.



*****


Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: