fredag, juni 01, 2007

För sextio år sedan...



.. förändrades världen. Det var då Seargent Pepper startade sitt band. Eller åtminstone lärde dem spela.

It was twenty years ago today
Sgt. Pepper taught the band to play
They've been going in and out of style
...

Den första juni 1967 kom LP:n ut. Fyrtioårsjubileum idag, alltså. Jag har skivan i min samling. Ömt bevarad, men numera sällan spelad. Tyvärr. Säkert köpte jag skivan den första dagen den dök upp i butiken. Jag stod och valde. Skall jag ta mono, eller stereo. Min skivspelare, en gammal Luxor, kopplad till hemmets radio, klarade ju inte den nya tekniken. Rädd att förlora några nyanser, några toner i musikflödet, fick det bli monoinspelningen.

Den vände uppochner på det mesta inom musikvärlden, med sina genialiska låtar, med sitt klassiska slutspår "A day in the life", där till och med sluttonen blev omtalad.

Vågar man säga, att aldrig senare, har musikvärlden blivit så omtumlad, som då?

Jo - Det vågar man!
...But they're guaranteed to raise a smile

*****


Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: