Rubriken hämtad från tidningen Vi, som idag överraskar med ett specialnummer. Ett magasin som bara handlar om tåg. Tåg ur alla synvinklar. För arbete och för fritid. Tågluffning och sightseeing. Och hur blir framtiden. Ska vi ha snabbtåg? Nej, låt själen hinna med, tycker Unn Edberg, chefredaktör.
Själv skulle jag åka betydligt mer med tåg om bara möjligheten ges. Men standarden på våra nattåg är nu usel, enligt många. Senast såg jag ett reportage om en kvinna i Arvidsjaur, som beslutade åka tåg till Stockholm, köpte en singelkupé med egen dusch och toalett. Det var ingen rolig läsning. Smutsigt och trasigt i kupén. Och dyrt. 3000 kronor för en enkelbiljett. Ja, då blir ju flyget billigare.
Operatörerna SJ och Vy skyller ifrån sig. Men SJ kryper faktiskt till korset och erkänner att underhållet på vagnparken halkat efter. Det beror på att de för tio år sedan trodde att tågåkandet skulle minska, och sedan kom pandemin som spiken i kistan.
Nu har det visat sig att tåget vinner framgångar vad gäller kunder, och det i en större omfattning än vad man kunnat ana.
Så nu gäller det att ta tag i saken. Bygg ny infrastruktur. Norrbotniabanan borde ha varit klar nu, men vi får nog vänta 10 år till.Idag läser jag också att all tågtrafik mellan Skåne och Göteborg kommer att ställas in under sommaren. Juni, juli och augusti. För att underhålla banan. Lite segtänkt, tycker jag.
*****
Men det finns ju Öresundståg vilka går hur många gånger som helst per dag från Skåne till Göteborg och tur är ju det, men trångt kommer det att bli.(Öresundstågen är ofta överfyllda av turister sommartid.)
SvaraRaderaPs. Sjutton avgångar ser jag att det är sommartid från Malmö till Göteborg. Ett tåg i timman utom nattetid. Ds.
SvaraRadera@Elisabet
SvaraRaderaMen sammantaget är det ändå ett svaghetstecken.
De tågresor vi gjort under senare år har gett oss pengar tillbaka på biljetten pga rejäla förseningar. Standarden på norrtågen inget man jublar över.
SvaraRadera@Gunnel
RaderaNej, jag har då tappat förtroendet för leverantörerna inklusive Trafikverket.
Bert: Det måste ju finnas en anledning till att det görs sommartid? Hade det planlagts nu när människor arbetspendlar i stor utsträckning, hade det väl också blivit ett ramaskri? Att järnvägsnätet och hanteringen i stort verkar vara ett enda kaos, det kan jag däremot tycka och detta att det är olika bolag, ja, dåligt underhåll rent allmänt; absolut.
SvaraRadera@Elisabet
RaderaMen kan du påminna dig att det någonsin hänt förr? Att man ställer in allt. Men Öresundstågen ska ju gå. Så nog är det märkligt. Eller ett tecken på dålig planering.