tisdag, augusti 18, 2009

Fina besök, och andra

I helgen hade vi finbesök. Det första var en tistelfjäril (De var förresten två.) som är en migrant. Den förökar sig alltså normalt inte i Sverige utan vandrar in från kontinenten vissa år. En liten raritet alltså. Vacker.

Det andra besöket var mera närgånget och tyckte tydligen om mina åkerbärsfingrar. Sparsmakad design med exklusiv färgskala, eller hur? Vad denna lilla fjäril heter, har jag inte lyckats lista ut. Kanske kan någon av mina läsare informera mig.

Sedan hade vi fulbesök också. Ett större gäng getingar hade plöstligt beslutat sig för att ockupera något litet utrymme bakom ett fönsterfoder på vår altan. Det blev ett sjå, för att få dem bort därifrån. Jag har inget emot getingar. De är nyttodjur. Men jag vill inte ha dem runt huvudet hela tiden, vilket hade blivit resultatet, om jag låtit dem hållas. De fick döden dö. Så blev det. Men jag hade dåligt samvete resten av dagen.

Tistelfjäril

*****
Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: